Is de kwaliteit van de gezondheidszorg in Nederland echt slechter geworden zoals mij ouders zeggen?

Gezondheidszorg is de afgelopen decennia veel duurder geworden in Nederland maar volgens mijn ouders en opa en oma is de kwaliteit veel slechter geworden. Zij zeggen allemaal dat je vroeger voor weinig geld hele goeie gezondheidszorg kreeg terwijl het nu duur en slecht is. Is dit echt waar?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.2K
paulus811
3 jaar geleden
Het is maar net hoe je 'gezondheidszorg' definieert of wat je eruit pikt. De techniek zoals scanners en microscopen en medicijnen zijn in ieder geval vele malen beter dan 'vroeger' (wat dat 'vroeger' dan ook moge zijn). En ook de deling van kennis is veel sneller dan het ooit was. Ik denk dat opa en oma de gezondheidszorg van vroeger toen alles beter was een beetje romantiseren.
Erna55
3 jaar geleden
MRI-scanners kosten gemiddeld rond een miljoen euro, zeer geavanceerde versies kunnen wel tien miljoen kosten.

Antwoorden (1)

Ik denk dat dit voor een deel klopt.

Als je nu 's nachts of in het weekend "iets" krijgt dat niet dodelijk is, moet je "hemel en aarde bewegen" om een arts aan je bed te krijgen. Er zit nu een gespecialiseerde doktersassistente aan de telefoon die daarover beslist (en die uiteraard wel een arts kan raadplegen). Terwijl vroeger (maar dan echt vroeger) de huisarts dag en nacht bereikbaar was voor spoedgevallen.

Wat de kosten betreft: vroeger bestond nog het ziekenfonds voor de mensen met lage inkomens. (De anderen moesten zich particulier verzekeren, wat veel meer kostte). Er was een lage basispremie, een beperkte inkomensafhankelijke premie en een bijdrage van de werkgever. Nu is er de Zorgverzekeringswet. Iedereen heeft recht op hetzelfde basispakket maar de verzekering is veel en veel duurder. De kosten zullen vroeger ook wel hoger zijn geweest dan wat de "fondspatienten" betaalden maar ik vermoed dat de particulier verzekerden indirect ook zorgden voor een deel van de dekking van fondspatiënten.

De gezondheidszorg op zich (medicijnen, behandelmogelijkheden e.d.) is wel veel beter geworden. Die heeft bijgedragen aan de hogere levensverwachting; we zijn in de loop der jaren gemiddeld steeds ouder geworden.
Computoon
3 jaar geleden
Castle
3 jaar geleden
Ook niet vergeten de komst van de euro. Deze heeft prijzen doen stijgen terwijl salarissen bevroren werden. + in ieder geval.
Ivana
3 jaar geleden
Computoon Plus
Voor een gedeelte is het een gevoelskwestie dat het minder is dan vroeger. Omdat artsen tegenwoordig vaak in een groepspraktijk zitten en je niet altijd dezelfde arts te spreken krijgt, is er weinig over van het persoonlijk contact. Al hoeft daardoor de medische hulp niet minder te zijn, het voelt als minder aandacht voor de patiënt zelf. Dank zij de computer zijn de gegevens van de patiënten echter ook door de andere praktijk-artsen te raadplegen en is wisseling van huisarts niet slecht voor de behandeling.
Het kan zijn dat ouderen met weemoed terugdenken aan het vroegere contact en minder vertrouwen hebben in de huidige gang van zaken. Ikzelf (80) ben zeer gelukkig met de kennis en aandacht van nu. :)