Waarom is het voor Nederlanders in het algemeen belangrijk om een mening te hebben en die te geven, gevraagd dan wel ongevraagd?

Soms gaat het over onderwerpen waar men niets of weinig over weet, toch moet er vaak een mening gegeven worden... interessant!

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Ik sluit me aan bij Hamabo...

Als ik kijk naar mijn vraagstelling van enkele dagen geleden over Stankoverlast. (ik ben al 20 jaar actief in de schoonmaakbranche.) Dan krijg ik voornamelijk totale onzin antwoorden...

Of wel... Men heeft de spreekwoordelijke klok horen luiden, maar weet niet waar de klepel hangt...

De mens kan steeds meer informatie vinden op het internet. En men hoort steeds meer informatie in de media. En men denkt daardoor dat zij ook een mening kan geven op een onderwerp. Precies wat Hamabo al zei: Men wilt niet dom overkomen...

Iets niet weten is mijns inziens geen schande. Maar een mening geven die kant nog wal raakt is naar mijn mening veel schadelijker. Dit zou namelijk verkeerde, of zelfs schadelijke gevolgen kunnen hebben. Want als ik in mijn vraagstelling had vermeld dat het om natuurstenen ging dan is "chloor" en "citroen" vernietigend voor de natuursteen.

Ik heb alleen nog helemaal niemand gehoord met de opmerking dat het misschien wel verschandig is om een "Geurneutralisator" te gebruiken...

En nee... Een geurneutralisator is niet hetzelfde als bijv. de Brise van Johnson&Johnson. Maar een geurneutralisator is gemaakt van specifieke chemicaliën die schadelijke stoffen en/of bacteriën die stank veroorzaken totaal vernietigd worden...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dit is natuurlijk even als voorbeeld dat ik antwoord geef op mijn eigen vraagstelling!

Andere antwoorden (6)

Ik geloof niet dat dit voor Nederlanders in het bijzonder geldt, het is mensen eigen om een mening te geven over allerlei zaken.
Niemand wil dom overkomen dus wordt de mening ook vaak gegeven op onderwerpen waar men minder verstand van heeft, op die manier kan je je toch een beetje laten gelden en blijf je bij het gesprek betrokken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat mensen de rechten die ze hebben niet gebruiken, en om dat te compenseren rechten eisen die ze niet nodig hebben.
In dit geval eisen Nederlanders het recht op absoluut vrije meningsuiting, omdat ze het recht om vrij te denken niet gebruiken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Leuke vraag! Daar maak ik me vast ook schuldig aan. Ik zie mijn eigen grenzen aan mijn kennis immers niet, tot er iemand langskomt die mij verbetert ;-)

Ik denk overigens dat het niet typisch Nederlands is. Wellicht wel Westers, dat zou kunnen. Ik weet wel dat ik zo ben opgevoed, dat ik enerzijds me mag uitdrukken, laten gelden desnoods, en mijn mening altijd mag geven, ook als het nog rafelt aan de randen van onderbouwing. Maar anderzijds wel moet blijven openstaan voor de meningen van anderen over dezelfde onderwerpen, juist als die afwijkt van die van mijzelf. Dan wordt je uitspreken een manier van leren.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Tegenwoordig zie je inderdaad dat iedereen ergens een mening over heeft, ook al heeft iemand er geen verstand van. Persoonlijk denk ik dat mensen zichzelf zo interessant vinden.

Mijn mening: Als je ergens geen verstand van hebt zeg het dan eerlijk en ga niet een of ander verhaal wat je half hebt mee gekregen uit een gesprek of van internet hebt gelezen na blaten... :)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dit is inderdaad mijn ergernis :) Meepraten om het meepraten. Geen of nauwelijks bijdrage leveren aan het gesprek, maar het is wellicht interessant om ook even 'geluid te maken'. Stilte zou in zo'n geval een betere bijdrage zijn :)
ten eerste: omdat ze mondig zijn door de goede opleiding op school . ten tweede : omdat ze assertief zijn en zelfs te. ten derde : omdat er een vorm is van immitatiegedrag dor de media ingelepeld : zie de grote "mond" Paul de Leeuw of ander commentatoren. De behoefte om over alles een mening te geven is een m.i. dikwijls een manier om uit je inferieuriteistcomplex te komen.Nederlanders willen zich absoluut meten met grote landen als duitsland, frankrijk , spanje en italië. Maar die hebben een duidelijk numerair overwicht en ook een grotere internationale uitstraling door hun taaloverwicht.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Willen wij Nederlands (of beter gezegd, wij mensen) ons identificeren met een bepaalde groep? Ongeacht of wij deze wijsheid bezitten of niet, we hebben meestal wel een mening klaar. We willen inderdaad, zoals Hanabo zei, niet laten blijken dat wij een gebrek hebben aan deze wijsheid. Ook ligt het aan waar de stelling/ het gesprek over gaat. Is het een gevoelig onderwerp over religie of racisme zal men wellicht minder snel een mening geven als op een vraag of iemand aardbeienijs of bananenijs lekkerder vind.