Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag een woningbouwvereniging een huurhuis aanbieden via een makelaar?

In een straat met woningen van een woningbouwvereniging, zag ik tot mijn verbazing een groot bord geplaatst bij een lege woning, TE HUUR en dan het telefoonnr. van een makelaar. Het waren sociale woningen in een betere buurt, dus altijd al ietsje duurder.
Het zijn kleine 50er jaren rijtjeshuizen, wél met een rel. grote achtertuin. Toen het huis leeg kwam werd de nieuwe huurprijs ineens een stuk hoger zodat het nu een vrije sector woning is geworden, namelijk boven de €860
Mijns inziens kan het dan niet ineens door een makelaar worden aangeboden. Ik ga hier dan ook bij onze gemeente vragen over stellen. Toch ben ik benieuwd of het eventueel wél mag. Wie kan me daar een antwoord op geven?

amc
11 jaar geleden
in: Wetgeving
2.6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Het is mogelijk en ook legaal. Veel woningbouwverenigingen hebben te weinig kapitaal en mogen hun woningbezit deels verkopen. Uit je verhaal is niet duidelijk wie de huidige eigenaar is- het kan verkocht zijn- maar het is ook toegestaan dat de woningbouw een vrijgevallen woning tot vrije sector verheft en dan kunnen ze vragen wat de gek er voor geeft.
Maar omdat het door een makelaar wordt aangeboden vermoed ik dat een ander eigenaar is geworden en het zo verhuurt. Een makelaar mag bemiddelen bij de verhuur dus dat is geen probleem.
We zullen dit verschijnsel in de komende periode wel vaker zien: een verhuurder vangt liever veel voor zijn woning. Als de huurverhoging voor scheefhuurders doorgaat zal het vaker voorkomen, immers, de scheefhuurder gaat er niet weg en betaalt 5% meer huur. Maar in de vrije sector makkelijk 25% meer, dus, als een huurwoning vrijkomt....
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als het om huizen gaat die in de vrije sector vallen dan kan en mag het via een makelaar worden verhuurd. Dat de huizen eerst in de sociale sector zaten kan zijn verandert door de nieuwe wet en indeling en beoordeling van de huizen.
(Lees meer...)
ronron1212
11 jaar geleden
amc
11 jaar geleden
Bedankt voor jouw antwoord.+1

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding