beter wel of geen accent hebben?

Vaak hoor je reacties dat men zich irriteert aan een bepaald accent dat ze dom of boers vinden, dus geen dialect, maar accent.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Ik denk dat je er even veel nadeel als voordeel van hebt. Het breekt vaak sneller het ijs als mensen horen dat je een 'vertrouwd accent' hebt of een 'mede-provinciaaltje' bent.

Als je in kringen verkeert waar mensen een bepaald accent dom of boers vinden, moet je je afvragen of je wel in die kringen wil verkeren. Ik liever niet!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Denk dat dat zoals met zoveel dingen gewoon aan persoonlijke voorkeur ligt. Ik vind een licht accent altijd wel grappig, behalve een Amsterdams accent, dat vind ik dan weer minder, maar een vriendin vanme vind dat weer helemaal te gek...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Precies, allemaal persoonlijke voorkeur dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
oeh..mensen met amsterdams accent maken bij juist altijd iets..uh..los :-) heerlijk. Idd erg persoonlijk dus ja.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gelukkig maar, wat zou het saai zijn als we allemaal hetzelfde leuk zouden vinden!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ach ja.. ;-)
Zolang je zelf je accent accepteert en je afkomst niet verlogend: "Ben dan trots op jezelf!!!" en praat vrijuit.
Half Nederland heeft een accent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beter jezelf zijn en je accent accepteren ;-)
Als er geen accenten zijn is het ook maar saai.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je een accent hebt dan moet je dat niet verbergen.
Waarom zou je daar niet voor uitkomen,schamen hoef je jezelf niet daarvoor.
En neem je jezelf voor om eens een poosje accentloos te praten,dan val je na 10 minuten toch door de mand.
Dat is mij al zo vaak overkomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De liemers tegen het achterhoeks aan.
Het is een kwestie van smaak. In het algemeen vindt men een zuidelijk accent charmanter dan wat je hoort in Almelo en omstreken. Ook het gronings accent wordt meestal wat minder gewaardeerd. het komt wat knauwerig over.
Het heeft niets met dom of boers te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jee . ja inderdaad dat klopt dat hoor je inderdaad erg vaak. alleen is het voor best veel mensen bijna onmogelijk om accentloos nederlands te spreken. ik kan het niet en ik doe het ook lang niet altijd en overal. en al helemaal niet om de mensen die zich daar aan irriteren (en het mij laten merken) een plezier mee te doen. ik doe wel mijn best om me verstaanbaar te maken als ik buiten twente ben,dat dan weer wel, ik zal dus niet bewust met een extreem accent gaan praten wanneer ik voor een beurs naar amsterdam of rotterdam ofzo moet, maar accentloos? nee dat lukt me gewoon niet.zelfs al denk ik dat ik perfect nederlands spreek iemand blijft gewoon horen dat ik uit twente kom, en ik vind dat als je gewoon praat zoals je anders ook praat de mensen dat best kunnen accepteren.en anders doen ze er maar wat meer moeite voor om iemand te verstaan.(want ze verstaan je heus wel) ik vind het dus niet bepaald lomp,, boers, stom, dom of wat dan ook. ik vind het gewoon de normaalste zaak van de wereld dat iemand een accent heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja als ik vroeger in amsterdam in de kroeg zat.hadden ze met 5 minuten al door dat ik uit de regio achterhoek kwam.
+1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind je antwoord goed, +je dus.
Éen vraagje : heb jij iets tegen hoofdletters? het maakt je antwoord, hoe verstaanbaar ook, minder gemakkelijk leesbaar....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha. Nee ik heb niks tegen hoofdletters maar ik zit tegelijkertijd te downloaden dus de helft van de tijd doet me de laptop raar. hij is traag en de spaties komma s en hoofdletters laat ik dan liever even achter wege omdat de pc soms niet reageet als ik de shift in druk. heel vervelend en kennelijk ook lastiger te lezen voor anderen ( mij was t eigenlijk nog niet opgevallen)
Iedereen heeft een accent.
Mensen uit de randstad die een accent uit de provincie boers of dom vinden, zijn zelf heel dom.
Je mag horen waar iemand vandaan komt en zeker als diegene verder behoorlijk Nederlands praat.

Wat ik onprettig vind is slordig praten.
"Men irriteert zich", is een hele erg vorm van slordig praten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee! VMBO?
Het is:
Men ergert zich ergens aan.
Onder een accent kom je toch nooit uit. En waarom zou je ook je afkomst verloochenen.
De verschillende dialecten zijn er nu eenmaal en elk dialect heeft z'n charme. Het heeft niets met intelligentie te maken alhoewel dat soms wel eens gesuggereerd wordt.
Het ABN komt uit het westen en hoe dichter je daar bij woont hoe 'netter' je praat, hoe verder je er van af woont hoe onduidelijker het wordt....( zegt men en vaak op tv wordt dat accent dan ook nog eens ondertiteld)
Niet geheel onterecht in sommige gevallen maar dat heeft niets met boersheid of iets dergelijks te maken.
Het ABN is het duidelijkst en komt goed over op tv, dat verstaat iedereen, dat wil niet zeggen dat dat het enig juiste is.
Als je je ergert aan een accent dan zegt dat meer over jezelf dan over de ander vind ik, dan heb je geen respect voor de mens die z'n eigen 'taal' spreekt.
Acceptatie en respect voor je medemens is vele malen belangrijker dan haar of zijn accent.