kan het Amerikaanse hooggerechtshof ook besluiten van de president vernietigen?

of alleen maar federale en statelijke wetgeving?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden

Antwoorden (1)

Een gerechtshof gaat over toetsing aan wetten.
Die kan niets aan wetten veranderen.
Daar is de wetgevende macht voor.

Toegevoegd na 7 minuten:
Als een rechter de wetten zou kunnen veranderen kun je de tweede kamer, de eerste kamer, en het hele verkiezingscircus afschaffen.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Toch is de scheiding der machten ook in de Verenigde Staten niet absoluut. Een presidentieel deceet kan bij de rechter worden aangevochten: http://nos.nl/artikel/2163496-tweede-rechter-vs-wijst-trumps-nieuwe-inreisverbod-af.html
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Daarmee kan dus wel worden afgedwongen dat er iets aan de wet verandert.