Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe krijg je ingezonden brief in krant en is het bij de ene krant makkelijker dan de andere?

Of lukt dit niet als je niet beroemd bent of bij een belangrijke instelling werkt?
Ik begrijp natuurlijk dat je moet aansluiten bij de actualiteit en wat te melden moet hebben etc. Het gaat mij om selectiebeleid van kranten in Nederland.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.6K
Ritsuka
3 jaar geleden
In een lokale krant heb je meer kans, als die brieven plaatsen
Pieterke
3 jaar geleden
Je hoeft niet bekend te zijn om een ingezonden brief geplaatst te krijgen. Een vriend van mij stuurde om de haverklap ingezonden brieven over van alles en nog wat uit de actualiteit en die werden gewoon geplaatst en dat waren vaak heel kritische brieven. Je maakt denk ik wel inderdaad het meeste kans bij een lokale krant.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Als de inhoud van je brief interessant genoeg is, wordt deze geplaatst. Het gaat om de inhoud, niet om wie je bent.

AD
Geselecteerd worden brieven met een verrassende invalshoek, een link met de actualiteit en niet geheel onbelangrijk: er mag ook wel een beetje humor inzitten
In een drukke week komen er in de mailbox van de lezersredactie van het AD zo’n zeventig tot tachtig brieven per dag binnen.
Sommige mensen schrijven iedere week, sommige lezers schrijven alleen als iets ze écht dwars zit. Soms wordt de hele brief geplaatst, soms een gedeelte. Mensen die een brief sturen, krijgen altijd direct een automatisch antwoord met de mededeling dat de redactie het recht heeft om de tekst in te korten.
In komkommertijd (vakantieperiodes e.d.) is de kans het grootst dat je brief geplaatst wordt.
Zie verder:
https://www.ad.nl/achter-de-schermen/spitten-door-tientallen-lezersbrieven-per-dag-gekwetste-ego-s-en-zware-onderwerpen~af394029
(Lees meer...)
SimonV
3 jaar geleden
SentWierda
3 jaar geleden
Inderdaad: hoe korter, spitsvondiger en origineler de brief, hoe groter de kans op plaatsing.
Een krant plaatst liever 20 van zulke brieven dan 5 lange, saaie brieven.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding