Waarom houden ze de "vergaderingen" in het torentje altijd geheim?

Ik zat daarstraks een nieuwsuitzending te kijken.
Daarin was een stukje over het overleg met Mark Rutte, Alexander Pechtold (naar mannetje) Jeroen Dijsselbloem en nog een paar van die gasten.

Dan komen ze naar buiten, en dan mag niemand weten wat er besproken is.
Waarom altijd die geheimzinnigheid?

Het gaat toch over gesprekken en afspraken die voor ons bestemd zijn?

Lijkt me sterk dat ze een surpriseparty voor het volk organiseren dat we met ons alleen ineens een zak met geld krijgen, of allemaal een vaste baan.

Dus waarom die geheimzinnigheid?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De uitkomst van zo'n gesprek zal uiteindelijk naar buitenkomen. De de onderhandelingsdetails niet. Het is voor het volk vaak onverteerbaar als blijkt dat partij x stelling y heeft laten varen om dan toch maar voorstel z gedaan te krijgen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Grappig, ik had jouw reactie niet gezien en jij hebt het ook over X, Y en Z!

Het beste antwoord

Het zijn gesprekken, de ene groep wil wat van de ander en biedt de ander X of Y. De andere groep wil wel mee doen maar willen ook Z. Met andere woorden, ze zijn elkaar aan het aftasten, aan het onderhandelen en in die fase vertellen ze niets. Ze 'houden de kaarten tegen de borst', bespreken na afloop het besprokene met anderen. Dan krijgen ze advies en gaan ze weer verder. In dit stadium is het niet handig om alles naar buiten te brengen, dat schiet niet op in de onderhandelingen.

Zodra er zekerheid is komen ze ermee naar buiten en dat doen ze ook maar niet eerder, dat heeft geen zin en dat houdt de voortgang in de gesprekken alleen maar tegen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

als toevoeging hierop: het torentje is hermetisch afgesloten van eventuele afluisterpraktijken. Het heeft ook een symbolische functie: wanneer partijen hier overleggen betekend dat vaak dat andere partijen buitenspel staan. Uiteraard is het zo dat echte motieven om to een coalitie te komen vaak ook beter niet naar buiten kunnen komen...