Kan ik een HBO studie beginnen puur voor de StuFi?

Ik zit op de VAVO in 6 VWO, waar sommige mensen ook al een HBO volgen. Ik vroeg me dus af of ik dit ook kon doen, zodat ik nog stufi ontvang.

Ik zou dan 1 feb me in moeten schrijven, maar ik ga dan maar een aantal dagen naar deze studie aangezien dit alleen is om de stufi te krijgen volgend jaar.

Mijn vraag is dan ook: krijg ik het collegegeld terug wat ik dan betaal? En kan ik wel stoppen na een week/maand?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ritsuka
9 jaar geleden
Als jij stop met een studie voordat je diploma hebt gehaald, moet je alles terubetalen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Tenzij je je voor 1 september weer uitschrijft. Dan wordt de studiefinanciering een gift. Dit kan eenmalig. (Als je op 1 september begint geldt 1 februari). School kost trouwens meer dan dat je krijgt als studiefinanciering. Was bij mij in ieder geval wel zo.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik krijg meer stufi dan ik nodig heb voor school. (Tenzij je de aanschaf van boeken ook betaal met je stufi)
Erna55
9 jaar geleden
Misschien begrijp ik het verkeerd...
Je wilt graag een stufi en eigenlijk niet de studie doen. Voor de vorm dat 1 week naar school en je dan uitschrijven. Dan heb je het geld binnen.
Hier wil je advies over hoe je deze oplichting het best kunt doen ?
Als ik het verkeerd zie, leg het me uit

Antwoorden (1)

In theorie kan er van alles, maar ik vraag me af of het niet alleen theorie blijft.

Allereerst moet jij voldoen aan de vooropleidingseis voor de HBO-opleiding die je wilt doen. Dat betekent dat je een HAVO-dipoma moet hebben of dat je 21 jaar of ouder moet zijn en slaagt voor het toelatingsexamen.

Als je daaraan voldoet, zou je je in theorie in kunnen schrijven voor de opleiding. De vraag is of dat slim is: je krijgt vier jaar studiefinanciering in het oude stelsel, dus je komt sowieso tekort aan het einde van je opleiding. Dit terwijl je wél onder het oude stelsel blijft vallen, dus je moet binnen 15 jaar terugbetalen in plaats van 35, er geldt een bijverdiengrens, etcetera. Je hebt dan wél een basisbeurs natuurlijk. Ik weet niet hoe zich dat tot elkaar verhoudt; in het oude stelsel is het minimale inkomen waarmee je moet beginnen met terugbetalen ook lager dan het nieuwe bijvoorbeeld. Dat zou je moeten uitrekenen en heel goed tegenover elkaar moeten afzetten. Bedenk dat je wél collegegeld moet betalen voor je opleiding, en als je van plan bent om minstens een paar vakken al echt te volgen, zul je ook boeken moeten aanschaffen. Daarbij ontvang je nu waarschijnlijk een tegemoetkoming voor scholieren van 18 jaar en ouder, en zul je die ook kwijtraken. Ik ga er tenminste vanuit dat je dat niet tegelijkertijd met studiefinanciering kunt ontvangen.

Zou je voldoen aan de toelatingseisen én je besluit dat het oude stelsel ook met één jaar min of meer gegarandeerde uitloop financieel voordeliger is, dan heb je nog een horde te nemen: sommige HBO-opleidingen hebben een aanwezigheidsplicht voor (bepaalde) colleges. Als jij niet aanwezig bent, zou het kunnen dat je daar problemen mee krijgt. Sowieso kan het niet volledig meedraaien leiden tot een bindend negatief studieadvies na het eerste jaar. Als je je dan alvast hebt ingeschreven voor de opleiding die je graag wilt doen om puur financiële redenen en je kunt vervolgens die opleiding niet voortzetten omdat je het eerste jaar niet serieus hebt gestudeerd omdat je dat jaar liet samenvallen met je VAVO, dan gooi je mooi je eigen ruiten in.

Ik zou je daarom adviseren om je heel goed te laten voorlichten, zowel over de studiefinanciering en de financiële en juridische factoren als over de hogeschool waar je je wilt inschrijven en hoe zij omgaan met studenten die niet volledig meedraaien omdat ze een andere opleiding erbij doen. Ik durf in elk geval niet te zeggen of studiefinanciering hier beter is.