Wat is het nadeel/voordeel als je ´gewoon´tegen je werkgever ( en collega´s ) zegt dat je een burn.out/depressie hebt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Als je een burnout hebt, kun je er haast niet omheen dit te zeggen. Met een burnout kun je niet functioneren . En bij ziekte is het gebruikelijk en verstandig dat je (in grote lijnen) vertelt wat er aan schort.
Omdat een burnout in de regel niet snel geneest, zal de werkgever eventueel vervanging voor je moeten gaan zoeken. Dus, dat is al het 1e voordeel. (je werk wordt zo mogelijk opgepakt, zodat bij je terugkeer geen stapels achterstallig werk liggen te wachten)
Verder voorkom je door eerlijk te zijn allerlei speculaties van werkgever en collega's.
Een burnout ontstaat niet in een dag. De kans is groot dat je al enige tijd ander gedrag vertoond hebt. Dat is vast opgemerkt en er is waarschijnlijk ook over gepraat. Zodra de reden bekend is, verklaart dat veel en zal men eerder meelevend dan fluisterend, speculerend, roddelend reageren.
Een nadeel kan zijn, dat collega's jouw burnout in verband brengen met de onderlinge relaties op het werk. Ze kunnen ( uit een soort verdediging) vinden dat je het aan je eigen perfectionisme, of te groot verantwoordelijkheidsgevoel o.i.d. te danken hebt enzovoort. En dat terwijl je burnout een gevolg kan zijn van prive-problematiek.
Dit kun je weer voorkomen door nadrukkelijk mee te delen dat je ziek zijn geheel los staat van de werksituatie. Meer hoef je niet te zeggen, als je dat niet wilt.
Wanneer je geen vaste baan hebt, kan het ook in je nadeel zijn een burnout te melden. Psychische problemen zijn niet populair bij werkgevers. Ze zijn bang voor herhaling en zullen in veel gevallen het arbeidscontract niet verlengen, vrees ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Het grootste voordeel is dat je collega's en werkgever je tijd geven om weer even tot jezelf te komen, en daarna met nieuwe inzichten weer aan het werk te gaan.

Helaas is de realiteit vaak anders, maar zo zou het horen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het voordeel kan zijn dat ze begrip tonen als je eens wat fouten maakt in je werk, dat ze je wat ontzien, dat ze wat werk van je uit handen nemen enz.
Een nadeel kan zijn dat ze je niet meer serieus nemen, niet laten deelnemen aan vergaderingen, werkoverleg enz.
Maar het grootste voordeel heb jezelf, je bent eerlijk geweest en dat kan al behoorlijk opluchten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kan moeilijk zijn, vooral voor degene die dit ervaart, maar ook voor mensen in de omgeving.

Vaak zal er verschillend op gereageerd worden. Enerzijds zal je begrip kunnen krijgen en anderzijds onbegrip of veroordeling.
Veelal hebben mensen snel een mening, gebaseerd op wat ze zelf zien, voelen of zouden doen en deze kan sterk afwijken van wat je zelf ervaart.
Helaas is b.v. een gebroken been of een willekeurige andere operatie makkelijk te verkopen en simpel te verklaren. Dit in tegenstelling tot b.v. een burn-out
Een burn-out of depressie is meer een psychisch/sociaal probleem (draagkracht-draaglast), die zich moeilijk laat duiden als mensen er zelf al niet eens mee geconfronteerd zijn geweest.
Als mensen "het" niet kennen, zijn velen geneigd te oordelen, daar waar je met begrip het meest gediend bent. Zelfs van "professionals" is niet altijd begrip of voldoende ondersteuning en advies te verwachten.
Toch is naar mijn mening openheid altijd het beste. En dan maar hopen dat je voldoende begrip en steun van je omgeving (in de ruimste zin van woord) ondervindt !?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nadeel: onbegrip en vooroordelen.
Voordeel: je hebt meer vrijheid om niet een hele dag binnen te hoeven zitten zonder jezelf daarover schuldig te voelen, dit naar buiten gaan bevordert je beter-worden!
Sterkte!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uit de soort vragen die jij stelt, valt op te maken dat je zeker niet goed in je vel zit. Je praat over depressies, burn-out, ontslag enz. Waarschijnlijk heeft jouw werkgever al door dat er iets aan de hand is. Het is zeker verstandig om daarover met je werkgever te praten. Maar allereerst moet je zelf hulp gaan zoeken. Dan kan er een diagnose gesteld worden, en krijg je handvaten aangereikt hoe je ermee om kunt leren gaan. Daarna kan je in alle rust het gesprek met je werkgever aan gaan.

Dat laatste kan je het best vriendschappelijk aankleden. In jouw geval zal dat moeilijk zijn, omdat je al met jezelf in de knoei zit. Maar samen met je therapeut kan je dat oefenen.

Succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voordeel: Dat je tijd en ruimte krijgt om weer tot jezelf te komen.
Als de klachten (deels) werkgerelateerd zijn, bestaat zelfs de mogelijkheid dat zij zorgen voor ondersteuning op dat gebied.

Nadeel: Je krijgt een stempel en dat kan veelerlei gevolgen hebben, helaas vaak toch negatief.

Ondanks het vervelende nadeel zou ik toch aanraden om het te melden, het geeft jou vaak toch rust en zolang je geen rust vind is het heel moeilijk om te beginnen aan het herstelproces.

Maar ik las net ook een vraag van jou dat je bang bent voor een dreigend ontslag, dat maakt de situatie natuurlijk niet makkelijker. Hoewel het niet mag, kan het zijn dat de werkgever dit juist als stok zal gebruiken.

Wat ik je wil aanraden is iemand in vertrouwen te nemen (als er een vertrouwenspersoon/ BMW/ psycholoog/ bedrijfsarts) binnen het bedrijf is zou dat natuurlijk helemaal mooi zijn, maar kies anders voor iemand die jouw situatie wel goed kent en met van wie jij het idee hebt bij wie je je ei kwijt kunt (broer/ zus/ moeder/ vader/ vriend/ vriendin). Zet met zo'n persoon samen alle voors en tegens op een rijtje.

Maar het lijkt me daarnaast ook zeer verstandig om professionele hulp te zoeken, ga gewoon bij de huisarts langs en vertel welke klachten je hebt.

Heel veel succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nadeel is dat ze je als een watje gaan behandelen.
Voordeel is dat je een bijdrage levert aan bekendheid van het bestaan van psychische stoornissen.