Helpt het verzwaren van straffen bij het voorkomen van criminaliteit?

Let: voorkomen, maar ook verbeteren wanneer de straf is uitgezeten/ondergaan.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Kleine criminaliteit zal door zwaardere straffen misschien afnemen of voorkomen. Denk b.v. aan winkeldiefstal, deze wordt totaal niet genoeg bestraft in Nederland. In Islamitische landen wordt dit zeer zwaar bestraft, daarom haalt niemand het in zijn hoofd om iets te stelen in een winkel.

Grotere misdrijven zoals moord en zedemisdrijven, zullen door zwaarder straffen niet voorkomen of vermindert worden. Kijk maar naar landen waar ze wel zwaarder gestraft worden, daar ligt de criminaliteit veel hoger dan hier. Bovendien is de kans groot dat een crimineel in herhaling valt.

Dus kleine criminaliteit zwaarder bestraffen en zware criminaliteit veel beter begeleiden lijkt mij een goede optie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Ik denk niet.. in USA zijn straffen zwaar, maar er is steeds meer criminaliteit. .

Toegevoegd na 6 minuten:
5% van de wereldbevolking is amerikaan, maar van alle gevangenen ter wereld is 25% amerikaan..

Toegevoegd na 16 minuten:
Slimmer straffen is een beter idee dan zwaarder straffen. Maar er zijn ook wetenschappers die denken dat in de toekomst criminelen zullen worden behandeld als mensen met een psychische afwijking ipv misdadigers..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk het ook niet. Criminelen gaan er niet vanuit dat ze geapkt worden, dus zijn ze ook niet echt bang voor de straffen. Denk ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het ligt er ook een beetje aan wat de straf inhoud lijkt mij. Iedereen roept altijd om lange gevangenisstraffen, maar denk je dat mensen daar nou echt beter van worden? Na 20 jaar in isolement zijn mensen alleen maar vervreemder van de maatschappij en weten totaal niet meer te functioneren. Aan de andere kant is TBS ook lang niet geschikt voor iedereen.
Persoonlijk lijken mij taakstraffen en hoge boetes een beter idee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In Singapore straffen ze het liefst oud testamentisch. Ze hebben bovendien minimum straffen. Als je iemand vermoord niet de rechter de doodstraf via ophangen eisen, bij het bezit van een beetje coke, krijg je ook de doodstraf. Helpt het? Geen ene moer.Je wordt in het vliegtuig nog gewaarschuwd, maar elke keer betrappen ze weer mensen op het smokkelen van verdovende middelen.

Toegevoegd na 15 uur:
'niet de rechter ' moet zijn 'moet de rechter '
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik geloof wel in zwaardere straffen,zeker voor geweld,moord en zedenmisdrijf.niet alleen deze daders langer bij de "gewone"burger weghouden.maar vooral werken aan t schuldbewustzijn zoiemand.laten bezeffen wat hij/zij gedaan heeft.ik vind dat er in nederland veel te makkelijk gedaan wordt,en genoeg toekomstige daders geven al genoeg signalen (denk aan vrouwen die mishandeld zijn en hun leven kwijt zijn omdat ze bedreigd worden)en ze weten dat ze ermee weg zullen komen.ik heb t zelf meegemaakt,en de politie kon niks voor me doen.na mishandeling kwam hij in 1 dag vrij en kreeg 1x gesprekje met een psygoloog.en ik kon daarna een paar jaar mijn leven niet normaal voortzetten.en dat was ook precies wat hij tegen me zei als dreigement,dat de politie me toch niet konden beschermen.heel frustrerend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
t is wat beter aan t worden,de aandacht die ik van m'n stalker krijg is wat afgezwakt.maar dat betekend dat ik nu pas bepaalde zaken kan gaan verwerken,en t leren om me veilig te voelen is heel moeilijk.ik ben mezelf echt kwijt geraakt door dit.soms stuurt hij nog eens een sms met spijt en is opdringerig in me te willen ontmoeten.dan val ik wel terug in m'n angst.in die dagen heeft niemand meer iets aan mij,want dan ben ik alleen bezig met m'n veiligheid.m'n werk lijd er dan ook onder.maar hij heeft geen gevolgen ..t is zo oneerlijk
Straffen is als het dempen van de put als het kalf verdronken is.
De enige oplossing zit in het beginnen aan de andere kant; je moet voorkomen dat mensen misdaden plegen.
In Nederland zijn gelukkig al initiatieven in die richting; men probeert probleemjongeren bij te sturen voor het echte criminelen worden.
Helaas is het gevestigde idee dat je pas iemand bent als je een grote auto onder je kont hebt daar weinig behulpzaam bij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kende het Robbers Cave Experiment niet, bedankt.
Overigens kan ik niet zeggen dat de uitkomst verrassend was; het zegt naar mijn idee meer over de sterke neiging tot groepsvorming (lijfsbehoud voor de mens) dan over criminaliteit. Zeker bij 12-jarigen mag je verwachten dat die neiging boven ethiek gaat en helaas blijft dat bij de meeste mensen zo.
Het geeft alleen des te meer aan hoe belangrijk het is om tweedeling in de maatschappij te voorkomen.
De meeste criminelen zijn psychisch gestoord en de maatschappij zou beter af zijn als we van die mensen normale burgers probeerden te maken. Bewezen is dat daardoor de recidive fors omlaag kan gaan.

Verzwaren van straffen helpt in die zin dat wanneer een crimineel opgesloten zit hij weinig kwaad kan doen.

Misschien is wel het beste: iedereen opsluiten en als je goed je best doet krijg je verlof. Iedereen is tenslotte geneigd tot het kwade. Slechts ongeveer 10 procent van de daders wordt gepakt. Er moeten dus heel wat criminelen rondlopen.

Gegarandeerd, in Nederland is geen criminaliteit neer. (uitgezonderd onder de bewakers nog natuurlijk en de rechters)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Criminelen doen het vaak goed in de gevangenis vanwege het strenge regiem. Komen ze in de vrije maatschappij dan gaat het weer mis.