Hoe gaat de wetgever om met Hentai?

Het zijn niet realistische pornografische afbeelding van vaak (pre-)puberale meisjes.

http://en.wikipedia.org/wiki/Hentai

Toegevoegd na 54 seconden:
Is het dus strafbaar en vergelijkbaar met kinderporno?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
3.9K

Het beste antwoord

http://wetten.overheid.nl/BWBR0001854/TweedeBoek/TitelXIV/Artikel240b/geldigheidsdatum_08-03-2014
art. 240
1. Met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren of geldboete van de vijfde categorie wordt gestraft degene die een afbeelding - of een gegevensdrager, bevattende een afbeelding - van een seksuele gedraging, waarbij iemand die kennelijk de leeftijd van achttien jaar nog niet heeft bereikt, is betrokken of schijnbaar is betrokken, verspreidt, openlijk tentoonstelt, vervaardigt, invoert, doorvoert, uitvoert of in bezit heeft.
2.Met gevangenisstraf van ten hoogste zes jaren of geldboete van de vijfde categorie wordt gestraft degene die van het plegen van een van de misdrijven, omschreven in het eerste lid, een beroep of een gewoonte maakt.

Virtuele afbeeldingen waarvan voor iedereen onmiddellijk zichtbaar is dat ze niet realistisch zijn, zijn niet strafbaar ex art. 240b Sr
http://www.hansmelchersfonds.com/?page=uitspraak&mediarecht=1&uit_id=770&uit_om=Verdachten-veroordeelden

Aldus vallen afbeeldingen waaruit aanstonds blijkt dat het om niet realistische digitaal gemanipuleerde afbeeldingen gaat, niet onder de reikwijdte van artikel 240b van het Wetboek van Strafrecht.
http://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:HR:2013:BY9719

Met virtuele niet-realistische Hentai, oftewel Adult Manga afbeeldingen worden bv afbeeldingen 6, 7 en 8 bedoeld.
http://dare.uva.nl/cgi/arno/show.cgi?fid=521762

Toegevoegd na 55 minuten:
http://oerlemansblog.weblog.leidenuniv.nl/2013/04/15/hoge-raad-roept-om-terug-over-uitbreiding-begrip-virtuele-kinderporno/
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik dacht dat de wet in 2011 was uitgebreid om ook niet-realistische afbeelding als strafbaar te behandelen?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Stond mij ook iets van bij, wist het niet zeker, ik ben geen zedenadvocaat. Heb daarom een uitspraak van de Hoge Raad
d.d. 12 maart 2013 erbij gedaan als Bron. Ook virtuele kinderpornografische afbeeldingen zijn tegenwoordig strafbaar. Dit komt in de delictsomschrijving tot uitdrukking in de woorden "schijnbaar betrokken". Het moet dan wel gaan om realistische afbeeldingen, die niet van echt zijn te onderscheiden.
Op die manier kan virtueel vervaardigde materiaal, dat voldoet aan de vereiste levensechtheid worden aangemerkt als kinderporno. Niet-realistische afbeeldingen als kinderporno aanmerken in verband met het suggestieve- en subcultuur bevorderende karakter gaat verder dan de bedoelingen van de wetgever om de reikwijdte te beperken tot realistische afbeeldingen. Ook het hof 's-Hertogenbosch gaat uit van die beperkte uitleg (Hof 's-Hertogenbosch, 14 april 2011, LJN: BQ1179).

Andere antwoorden (1)

Ook virtuele kinderporno is strafbaar. Via de link is een uitspraak te lezen, van een rechter die van mening was, dat virtuele kindermisbruik kan aanzetten tot misbruik.
AlphaLimaSierra
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat klopt wel wat je aanhaalt, maar de vraag betreft niet-realistische afbeeldingen, zoals Hentai. In Japan wordt het woord Hentai niet gebruikt.
Daar heeft men het over ero-manga エロ-漫画 - erotische cartoon of
over ero-anime エロ-アニメ erotisch animeren