Mag je een tussenjaar nemen als je 18 bent?

Ik volg een MBO 4 opleiding en dat is toch niet de opleiding die bij mij past. Nu wil ik dus van opleiding switchen maar ik weet niet naar welke. Ik zit te denken aan een tussenjaar om er rustig over na te denken. Maar mag dat wel? Ik wordt in juni 18 en dat zou betekenen dat ik aan het eind van dit schooljaar meerderjarig ben. Maar mag je dan wel een tussenjaar nemen?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
4K
MarBet
3 jaar geleden
De meeste ROC's bieden wel iets van een oriëntatietraject aan. Je gaat dan onder begeleiding aan de slag met het uitzoeken van je voorkeuren en kwaliteiten. Zou een alternatieve optie kunnen zijn. Je kunt op je school naar de mogelijkheden vragen.

Antwoorden (1)

In principe mag dat wel als je 18 jaar bent.
Je kwalificatieplicht geldt dan niet meer.
Alleen ligt het per situatie toch anders:

Indien jij na havo mbo4 bent gaan volgen, voldoe je al aan de kwalificatieplicht.
Jouw tussenjaar kun je zonder problemen nemen.

Indien jij na mavo (vmbo tl) mbol4 bent gaan volgen, voldoe je niet aan de kwalificatieplicht.
De gemeente gaat jou stimuleren om een diploma te halen en/of te werken.
Ofwel, je wordt gepusht.

Indien jij eerst een lager mbo niveau hebt afgerond (2 of 3) en daarna 4 bent gaan volgen, voldoe je ook aan de kwalificatieplicht.
Jouw tussenjaar kun je zonder problemen nemen.

Ik weet niet in welk jaar van mbo 4 jij nu zit?!
Is het geen optie om de opleiding wel af te ronden?
Met dat diploma ben je op bijna alle hbo opleidingen welkom, ook indien het een totaal andere richting is.
Voorbeeld: Ik ken iemand die dit jaar logistiek (niveau 4) afrond. Volgend jaar gaat hij naar hbo pedagogiek.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/leerplicht/leerplicht-en-kwalificatieplicht

Succes, denk goed na!
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Hallo, ik zit nu in het 1e jaar van mijn MBO 4 opleiding en ik kom van VMBO K. Ik ga aankomende zomer mijn Anwarter in Oostenrijk halen en ik zie het wel zitten om dan een seizoen in Oostenrijk door te brengen. De opleiding waar ik op zit is het zeker niet. Het is wettelijk gezien dus toegestaan dat ik dit plan doorzet? Of..
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Hoi, Je voldoet dus niet aan de kwalificatieplicht.
Je hebt een kader diploma.
Omdat je dan 18 jaar bent, mag het wettelijk wel, maar wordt het toch gemeld bij de gemeente.
Zij zullen je achter de vodden zitten.
Kijk eens naar deze link: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/leerplicht/vraag-en-antwoord/wat-gebeurt-er-als-een-leerling-voortijdig-de-school-verlaat Jij valt dus onder de 18 jarige zonder startkwalificatie. Misschien kun je daar al eens gaan praten.......
Jullie zouden dan een plan kunnen maken. De overheid wil de leeftijd sowieso al verhogen naar 23 jaar om de startkwalificatie te behalen.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Dus maak al een afspraak met de MRC medewerker.......