Officier van justitie geeft mij boete zonder bewijs, wat nu?

Hallo,

Gisteren ochtend was ik naar 2 verschillende Jumbo’s gegaan, omdat de ene Jumbo de product niet hadden. Bij de eerste jumbo had ik spullen gehaald de tweede jumbo niet. Ik word van een klant beschuldigd dat ik haar spullen heb gestolen bij de 2e Jumbo.

En ik meen het oprecht, ik heb het echt niet gedaan. Ze heeft politie gebeld. Toen ben ik mee naar politie bureau, moest ik daar 9 uur blijven. De politie heeft alleen beveiligingscamera van de Jumbo bij de ingang. Dus er is helemaal geen bewijs dat ik het van haar heb gestolen! Want het gebeurde bij de vorige Jumbo dat ik het haalde. En de politie wilt niet de beveiligingscamera van die eerste Jumbo checken. Dat slaat toch nergens op?

Nu krijg ik vermeld van officier van justitie dat ik €180,- moet gaan betalen. Echt oneerlijk, voor 9 uur zitten op de politie bureau en boete betalen voor wat ik niet heb gedaan!

Wat kan ik nu doen?

4 jaar geleden
1.5K
Thecis
4 jaar geleden
Advocaat / rechtsbijstand contact opnemen.
Utrecht
4 jaar geleden
Heb jij bewijs dat je alles eerlijk bij de 1e Jumbo hebt gekocht?
Ik zou nooit een winkel inlopen met spullen in mijn tas (die ze daar ook verkopen) zonder kassabon.
Daarnaast: binnen de winkel kan je toch nog niets stelen van een andere klant? Het is nog niet afgerekend dus juridisch nog van Jumbo. Het is niet chic om uit andermans winkelwagen te pakken maar bellen ze daar de politie voor?
Of is er toch iets anders aan de hand? Je roept wel zo hard dat de politie (of OvJ) geen bewijs heeft, maar heb jij bewijs dat je alles eerlijk gekocht hebt? Waar is je Kassabon?
SentWierda
4 jaar geleden
Beste vraagsteller: graag een uitleg van wat er gebeurd is in de eerste en de tweede Jumbo. En om welke producten het gaat.
Kun je bewijzen wat je bij de eerste Jumbo hebt gekocht? Heb je gepind en/of heb je een kassabon? Als je geen kassabon hebt, vraag dan voortaan altijd om een kassabon. Dat voorkomt veel gedoe. En kan je 180 euro besparen.
HeerVoldemort
4 jaar geleden
Wat een raar verhaal. Jij wordt beschuldigd dat je de spullen van een klant gestolen hebt. Had zij een kassabon dan? Waarom ben je blijven wachten op de politie, was je aangehouden? Waarom kan jij niet bewijzen dat je die spullen in een ander filiaal had gekocht? Dit verhaal, let op ik zeg niet dat je liegt, maar dit verhaal is niet compleet.

Antwoorden (2)

De kassabon of bewijs pinbetaling ( via smartphone app) van de eerste Jumbo opzoeken. Dat is bewijs ( of in ieder geval argument) dat je eerlijk was, en sowieso bewijs dat je bij de eerste Jumbo bent geweest.
4 jaar geleden
Thecis
4 jaar geleden
Daarbij ligt de eerste bewijslast bij de Officier van Justitie. Het ene woord tegen het andere woord is niet voldoende. Daarvoor moet er meer zijn. Zeker doordat diegene 9 uur op het bureau heeft moeten zitten, vraag ik me af of er niet meer bewijs is.
tinus1969
4 jaar geleden
Dit geldt vziw alleen voor wet-Mulder feiten (zoals te hard rijden). Bij zulke transactie voorstellen is betalen juist schuld bekennen.
Boete betalen en in hooger beroep gaan.betalen moet eerst anders word beroep niet in behandeling genomen.mvrgr; nicomia
4 jaar geleden
tinus1969
4 jaar geleden
Reactie mbt wet Mulder had hieronder gemoeten. Vziw is hierbij juist betalen=schuld bekennen.