Is er verschil tussen een kluizenaar en iemand die op zich zelf is?

Wat is het verschil? is er verschil?

Ik twijfel bij keuze categorie: *maatschappij*? je plek in de maatschappij?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
4.2K

Het beste antwoord

Een kluizenaar is iemand die om dichter bij God te kunnen zijn, een leven in afzondering leeft, 'buiten de wereld' dus. Een mens die op zichzelf is en weinig gezelschap zoekt, wordt daarom een 'kluizenaar' genoemd, maar is het in wezen niet echt.
4 jaar geleden
ronron1212
4 jaar geleden
@Ivana je bent in de war meteen een heremiet s een religieuze man of vrouw die in afzondering leeft in een kluizenarij of hermitage, buiten de bewoonde wereld.
Een kluizenaar iemand die in afzondering van anderen leeft
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Iemand die niet in afzondering leeft, buiten komt, mensen ziet en verder niet zoekt is dan toch geen kluizenaar dan wel heremiet? Ik zou eerder denken aan eenling, Einzelgänger, sociale kluizenaar of holbewoner en dan nog met een knipoog.
ronron1212
4 jaar geleden
Een Heremiet is een soort monnik die in grote afzondering leeft @jodokus52
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Merci @ronron1212, dat is duidelijk. Iemand die niet in afzondering leeft, buiten komt, mensen ziet en verder niet zoekt is dan toch geen kluizenaar dan wel heremiet? Moet zijn **geen kluizenaar laat staan een heremiet**
ronron1212
4 jaar geleden
Nee dat is hij of zij dan niet een kluizenaar leeft ook alleen in afzondering maar niet om dicht bij god te zijn een heremiet doet dat wel om dicht bij god te zijn.

Andere antwoorden (2)

Er is geen verschil, als ik de woordenboeken mag geloven.

Van Dale
Kluizenaar: iemand die afgezonderd of eenzelvig leeft.

Woordenboek der Nederlandsche Taal
Op zichzelf zijn: niet (veel) met anderen omgaan; eenzelvig, teruggetrokken leven.
.
Persoonlijk zou ik er nog de nuance aan willen toevoegen dat een kluizenaar voor mij iets meer buiten de maatschappij leeft dan iemand die op zich zelf is.
Toegevoegd op 21 februari 2020 07:51: tekst
SimonV
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@SimonV
**Persoonlijk zou ik er nog de nuance aan willen toevoegen dat een kluizenaar voor mij iets meer buiten de maatschappij leeft dan iemand die op zich zelf is.** Dat is wat ik ook dacht.
Een kluizenaar wenst niemand in de nabijheid terwijl iemand die op zich zelf is daar niet mee bezig is. Deze zoekt geen gezelschap maar heeft wel contact met andere mensen, eventueel aanloop.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@jodokus52
"Een kluizenaar wenst niemand in de nabijheid "
Een kluizenaar heeft een ander niet nodig, maar wijst een bezoeker niet altijd af!
Zoals ik een kluizenaar ken (hij is een voormalige poppenspeler bij de AVRO geweest) is het een mens die volledig alleen woont, volledig geïsoleerd van de drukke wereld. Hij heeft een grote hut gebouwd in de polder van de Waal, heeft wel elektriciteit van bevriende mensen vlakbij, maar leeft verder volkomen op zichzelf. Als je met hem praat (erg vriendelijk mens) heeft hij de maatschappij en ander mensen niet nodig om gelukkig te zijn.
Iemand die op zichzelf is kan b.v. het syndroom van Asperger hebben (vorm van autisme), maar gewoon in de maatschappij meedraaien, een partner en een gezin hebben e.d. (heel veel kunstenaars zijn (erg) op zichzelf).
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
SimonV
4 jaar geleden
Je verwart ‘op zichzelf gericht’ en ‘op zich zelf zijn’.
Iemand met Asperger is op zichzelf gericht en draait vaak gewoon mee in de maatschappij. Veel autisten kunnen niet eens zelfstandig wonen en hebben juist mensen ter ondersteuning nodig.