wat zijn de rechten van een overledene?

Over de nabestaanden vind je genoeg, maar niet over de overledene zelf.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.6K
Ritsuka
4 jaar geleden
Jij hebt het over wensen, de vraag is over rechten
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dat hetgeen op paper staat uitgevoerd wordt = wensen van de overledene.
Daarmee bedoel ik de begrafenis of crematie de dienst of mis in de kerk als voorbeelden omdat er nog meer culturen zijn met andere regels/wekken.
Er zijn mensen die precies weten wat ze willen: geen koffie met cake, maar een borrel/glas wijn met hapjes.
In Ierland wordt na de begrafenis het LEVEN van de overledene gevierd. Met Eten + Drinken met drank en gelach met muziek en dans... heel anders dus gevierd met een feest!
De wensen van de overledene kunnen soms met voeten worden getreden. Wanneer de familie - na al dan niet heftige strijd - beslist welk graf waar of waar de crematie zal plaatsvinden.
Veel beter is het om zelf je wensen op papier - testament - te zetten en de notaris dit laten uitvoeren.
Aan de andere kant, als je er niet meer bent...

Antwoorden (1)

Een overledene heeft het recht dat zijn testament uitgevoerd wordt volgens zijn wensen.

Het beroepsgeheim en verschoningsrecht van artsen eindigt niet bij het overlijden. Niet alleen is geheimhouding verplicht, ook gelden specifieke regels voor de bewaartermijn van het medisch dossier van een overledene.

De overledene heeft recht op een uitvaart. Als de overledene geen nabestaanden heeft, geeft de gemeente opdracht voor de uitvaart.
SimonV