Wat voor straf krijgen minderjarigen als ze in een groep iemand mishandelen met het doel om te doden?

Het is alleen niet gelukt door het tussenkomen van buren.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.9K
Ritsuka
4 jaar geleden
Ik mag hopen een flink hoge straf!
Pieterke
4 jaar geleden
Ik hoop de hoogst mogelijke straf!
LeonardN
4 jaar geleden
Ik hoop op een maatregel die ervoor zorgt, dat na deze maatregel, de kans op recidive het kleinst is en dat de jeugdigen daarna weer goed meekunnen draaien in de maatschappij!

Antwoorden (1)

Dat valt niet zomaar te zeggen, ten eerste is de leeftijd belangrijk en alle feiten, ook kan een rechter ervoor kiezen om niet jeugdstrafrecht maar het reguliere (volwassene) strafrecht toe te passen.

Mocht jeugdstrafrecht toegepast worden geldt dat van 12 tot en met 15 jaar je een gevangenisstraf KAN krijgen tot 12 maanden.
En ben je 16 tot 18 jaar oud kan je 24 maanden gevangenisstraf krijgen.

Maar dat zijn dus enkel de maximumstraffen. Die worden niet eens altijd uitgedeeld als het doodslag/moord was. Overigens kan er ook nog jeugd-TBS opgelegd worden bovenop de normale straf.
De reden voor deze relatief lage straffen komt voort uit de gedachte dat jongeren nog makkelijk bij te sturen zijn.

https://www.dji.nl/justitiabelen/jongeren-in-detentie/straffen-en-maatregelen/index.aspx
Jeugddetentie
In de leeftijd van 12 tot en met 15 jaar krijgen jongeren maximaal een straf van 12 maanden in een justitiële jeugdinrichting opgelegd. Is een jongere 16 jaar of ouder, dan is de straf maximaal 24 maanden. De tijd die voorafgaand aan de straf in voorlopige hechtenis is doorgebracht, wordt in mindering gebracht op de uit te zitten jeugddetentie. Jeugddetentie kan ook worden opgelegd als vervangende straf bij een mislukte taakstraf of bijvoorbeeld een onbetaalde geldboete of schadevergoedingsmaatregel. In die gevallen duurt de straf maximaal drie tot vier maanden. Ook ‘gijzeling’ (artikel 28 WAHV) wegens niet betaalde verkeersboetes wordt incidenteel in een JJI ten uitvoer gelegd. Dit houdt in dat de jeugdige wordt ingesloten in een JJI om hem/haar te dwingen de boete te betalen.

https://nos.nl/artikel/2177228-hoe-gruwelijk-moord-door-tiener-ook-is-we-geloven-in-tweede-kans.html
"Hoe gruwelijk de daad ook is, wij denken dat we jongeren niet in alle opzichten voor de volle 100 procent dat gedrag kunnen verwijten", zegt Peter van der Laan, onderzoeker jeugdcriminaliteit aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. "We kijken dan ook altijd of er methoden zijn voor behandeling of heropvoeding. Dat is niet vrijblijvend, het heeft absoluut een gedwongen karakter. Maar we geloven nog in een tweede kans."

Hier wat voorbeelden die je een idee kunnen geven van strafmaat ook van de NOS-bron:

2009: In het Urkerbos werd de 14-jarige Dirk Post met een mes doodgestoken door de 15-jarige Jaap van der H. omdat hij een geheim van Van der H. zou hebben doorverteld. Van der H. werd veroordeeld tot 1 jaar jeugddetentie en jeugd-tbs.

Zie reacties voor meer.
Toegevoegd op 01 november 2019 09:43: bron
4 jaar geleden
LeonardN
4 jaar geleden
2010: De 17-jarige Derck S. sloeg zijn moeder na een ruzie dood met een hockeystick. Hij kreeg zes maanden jeugddetentie en jeugd-tbs opgelegd. 2012: De geruchtmakende Facebookmoord waarin de 14-jarige Jinhua K. in opdracht van Polly W. en haar vriend Wesley C. een meisje doodstak, omdat ze op Facebook zou hebben geroddeld over Polly. K. kreeg 1 jaar jeugdgevangenis en 3 jaar jeugd-tbs opgelegd. W. en Ckregen 2 jaar jeugddetentie en jeugd-tbs. 2014: Anthony D. (16) stak op school een andere leerling dood. D. kreeg kreeg 18 maanden cel en jeugd-tbs voor de moord op zijn klasgenoot. 2016: De 18-jarige Oussama Tinkebdaoui werd in Den Haag na een ruzie neergestoken door de 15-jarige Deniz. Die kreeg tien maanden jeugddetentie en voorwaardelijke jeugd-tbs. (jammergenoeg niet in het antwoord vermeld)
En dat zijn dan gevangenisstraffen, maar dat is niet eens gezegd. Het kan ook zijn dat er een taakstraf uitgedeeld wordt, of dat ze niet schuldig worden bevonden en dus GEEN straf krijgen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Geen min overigens, maar dit zijn allemaal individuen.
Maar een groep: samenspannen, aanzetten tot, voorbereiden.....
Ik denk dat een rechter hier veel meer in gaat meenemen ( mag ik ook hopen).
LeonardN
4 jaar geleden
@Simonsdochter Het gaat er vooral om dat de vrager een range aan straffen ziet die niet hoger is dan 12/24 maanden jeugddetentie (jeugd-TBS even buiten beschouwing gelaten) zelfs bij moord/doodslag.
Een rechter kan en zal alles wat relevant is meenemen in die zaak, maar zal toch altijd gelimiteerd zijn in de strafmaat, zolang het jeugdstrafrecht wordt toegepast.
Wat de precieze straf zal zijn valt niet te zeggen, we kunnen niet in de toekomst kijken, en kennen de zaak niet.
Maar door de maxima te noemen, en wat voorbeelden, kan de vrager een beeld vormen.
Stel dat deze bekende is van het slachtoffer zal deze nu eerder 7-14 maanden detentie verwachten dan 7-14 jaar detentie. Maar als je wat voorbeelden hebt van groepsdelicten die een heel ander beeld geven dan voeg ik die graag toe.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Die heb ik niet.
Ik betwijfel of deze bestaan (op papier).
Volgens mij is dit in Nederland vrij uniek.
Het enige dat ik me zo kan bedenken is ( uit hoofd: Venlo, Frenkie P?). Zij gingen steeds verder in hun destructief gedrag, maar opereerden ook in groepsverband.
Deze mensen handelen vaak zonder geweten. Geweten kun je helaas niet aanwennen of aanleren. Het enige dat dan werkt is gedrag straffen of belonen. Maar als ik de vraag zo lees, is het daar nu al wat te laat voor. (Geldt natuurlijk niet voor allen. Je hebt altijd meelopers).