Waarom wordt gezegd dat er te kort zoet water is?

Er zit onder Nederland een enorme zoetwaterbel.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

NEDERLAND
Total renewable water resources: 89.7 km³
Freshwater withdrawal per hoofd van de bevolking: 544 m³ per jaar
Inkomen per hoofd van de bevolking : USD 38000 per jaar
Bevolking 16,6 miljoen

SINGAPORE
Total renewable water resources: 0.6 km³
Freshwater withdrawal per hoofd van de bevolking: 44 m³ per jaar
Inkomen per hoofd van de bevolking : USD 49200 per jaar
Bevolking 4,6 miljoen

Ik denk dat het grootste deel van het verschil in consumptie kan worden verklaard door het verbruik van de landbouw.

Voor het basale gebruik is er in de rijkste landen genoeg. In Singapore streeft men ernaar om de basale vraag uit zeewater te kunnen dekken.

We hebben in NL een grote voorraadl, maar wij jagen het er ook erdoorheen. Je ziet ook, als je de verschillende landen vergelijkt, dat het gebruik evenredig is aan de voorraad, Wie het breed heeft laat het breed hangen en ik vrees dat daarom alle rijke landen tegelijk een echt tekort krijgen aan fresh water, maar dat dat ver weg lin de tijd igt.

Het probleem zit evenwel in het zuidelidelijke halfrond. Daar liggen de verhoudibngen dramatisch anders: arm, geen water voorraden, weliswaar nog geen slurpende landbouw, maar omdat het daar warm en droog is, zullen ze om te eten wel steeds meer moeten sproeien. Daar is een ernstig tekort op korte termijn te verwachten..

T.z.t zullen wij olietankers moeten inzetten om drinkwater naar het zuiden te brengen.

Er is een tekort aan zoet water, omdat de voorraden zeer ongelijk verdeeld zijn. Je moet daarom naar het totale plaatje kijken en dan lijkt de situatie op langere termijn best nijpend. Voor de rijke landen omdat ze de verspilling moeten indammen en voor de andere landen omdat ze binnenkort geen water hebben om te overleven (drinkwater voorzieningen, maar ook voedselproductie komt in gevaar)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat is niet zo, van die enorme zoetwaterbel.
Er is een zoete laag grondwater, maar zodra je daar teveel aan onttrekt pomp je brak water op.
Daarom wordt er rivierwater in de drinkwaterduinen geïnfiltreerd.
En daarom krijg je geen vergunning meer als je grondwater wilt oppompen, bijv. t.b.v. koeling.
14 jaar geleden
Omdat men niet zozeer bedoeld dat er een tekort is aan zoet water) de waterkringloop kan aardig in de behoefte voorzien) maar en tekort aan drínkwater.

Wereldwijd is er van alle water maar een heel klein deel zoet, en van al dat zoete water is maar een klein deel geschikt als drinkwater. Als iedereen per dag net zo veel drinkwater zou gebruiken voor andere doeleinden dan eten en drinken (zoals wij in Nederland en andere westerse landen doen), zou er inderdaad sprake zijn van een drastisch en chronisch tekort. Gelukkig neemt het meerendeel van de wereld nog met minder genoegen. En komen sommigen gewoon ook echt te kort.

De kunst is namelijk om dat drinkwater ook bereikbaar te maken. Vaak zit het diep in de grond, en in veel gevallen moet het ook nog extra gefilterd / gereinigd worden om echt te kunnen drinken. Ook is het zoete water niet echt evenredig over de planeet verdeeld ; op sommige plaatsen is heel veel voor handen, zoals in Nederland, op anderen beduidend minder, zoals zo ongeveer het hele afrikaanse continent.

Het tekort aan zoet water geldt dus zeker niet in Nederland ; als iemand daar al het woord tekort in de mond durft te nemen, is dat een extreem luxe-probleem. Alleen al aan regenwater zouden we in onze primaire waterconsumptie moeten kunnen voorzien. Op hete zomerdagen echter wil het door de gigantische waterverspilling - in zwembadjes, tuinsproeiers, extra douches etcetera - nog wel eens lastig zijn voor de waterzuiveringsbedrijven om die giga-drinkwaterverspilling op te vangen en aan te vullen, omdat het proces nu eenmaal wel wat tijd nodig heeft. Maar massaal verdorsten zullen we hier ECHT niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op een zoet water bel zitten we niet , maar hebben wel een enorme plas aan water van 11ookm2, het ijsselmeer bij een gemiddelde diepte van 3 meter.Ruim 3 miljard kubieke meter water dus