Allereerst is het latig hierop een eenduidig antwoord te geven. Voor de oorzaak is lastig. Allereerst is het zo dat de economie een aantal golfbewegingen kent. Zo is het niet heel ongebruikelijk dat er eens de zo veel jaar een neergang is. Eens in de tientallen jaren is er een sterke neergang. Waar het over het algemeen mis gaat is denk de steeds grotere behoefte aan winsten. Op een gegeven moment zat de economie inde lift en men de vraag niet aan. Men moest groeien en daarvoor is geld nodig. Op een gegeven moment zijn daar erg grote risico's in genomen en toen de economie over het hoogtepunt heen zat kwamen er problemen. De vraag naam af, terwijl er enorme investeringen waren gedaan. De winstrn lopen terug en in dit geval konden sommige niet maar aan hun verplichtingen doen bij de bank. De bank komt met tekorten te zitten willen lenen bij ander banken, maar die zitten ook met tekorten. Daarnaast is men huiverig met lenen want niemand weet hoe groot de tekorten zijn. Er ontsaat wantrouwen tussen de banken. Bedrijven krijgen geen geld meer. De economie stokt. Grote onzekerheid, bevolking krijgt hoogte van de situatie. Nog meer onzkerheid en voila, je hebt een crisis.

Dan de gevolgen. De economie stokt zoals gezegd. Investeringen worden uitgesteld. De vraag neemt af. de bedrijven worden voorzichtiger met alles. De orders lopen terug. Mensen moet gedwongen weg. Bedrijven gaan sneller en grotere getale failliet. Mensen worden onzekerder en stellen grote aankopen uit, omdat men verwacht dat volgende maan d alles nog goedkoper wordt. U kun zelf wel bedenken hoe dat werkt.

Maar goed, opzich geen reden om in paniek te raken oid. Zoals gezegd, het is een golfbeweging. Ik verwacht dat als het verder rustig blijft, dat aan het einde van het jaar de economie zal aantrekken. Voor nieuwe beleggers zijn het interessante tijden omdat de aandelen laag staan.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

De oorzaken zijn de creatie van bankderivaten met de bedoeling grote winst(Collateral Debt Obligations) te maken in de vs vanaf de jaren 1998 door Morgan Stanley.Direcet gevolgen zijn een totale ontwrichting van het financieël systeem wereldwijd, gevolgd door een economische crisis.(defaltei, recessie)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
blablablabla Dit is dus een slech antwoord jammer dat ik geen duimpje naar beneden kan geven. Wat is een gevolg van de kredietcrisis nou een ecnomoische crisis ORLY? en die oorzaak die je noemt is in mijn ogen eerder een gevolg wat het proces versterkt heeft.
De oorzaak is het graai-gedrag... En in feite heel simpel uit te leggen.. dit is een voorbeeldje ter illustratie... Twee banken lenen elkaar 1 miljard en ze zeggen tegen de aandeelhouders dat ze dus 1 miljard erbij hebben en niet 1 miljard uitgeleend... Leugentje om bestwil... Dus beide banken denken nu 1 miljard rijker te zijn dan ze werkelijk zijn... Daarmee pronken de ceo´s dan weer en innnen daarmee hun bonus... Maar nu moet er werkelijk afgerekend worden, gedwongen door de krisis. En nu is het er niet meer. En plots blijkt geld te kunnen verdampen (sublimeren was correcter gezegd, want dan zou het eerst vloeibaar moeten worden en dat lijkt wel erg onwaarschijnlijk). Geld kan verdampen... Dat zou eens een inbreker tegen een rechter moeten zeggen op een zitting, nou geloof me maar dat daar geen enkele rechter intrapt, maar in de politiek doet met dat wel (wel interessant hoor om daar eens naar te kijken waarom de politiek daar wel in gelooft)...

Wij werden al veel langer door alle banken opgelicht.. Kijk nou eens naar pinnen, dat is oplichting... En vroeger kreeg je rente op een normale rekening, waar is dat nu... Gewoon oplichting... Betalen zonder portemonnee, dat was gratis, mooi niet na een tijdje, weer oplichting. Woekerpolissen, gewoon oplichting..

Ik vergeet een hoop, dat weet ik zeker...

Dat zijn de oorzaken en nu de oplossing...

Wij betalen de schade, wij, het domme volk, betaalt alle schade, alle bonussen, alles, zoals altijd...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De krankzinnige, geldverslindende oorlogen van de VS.

De heksenjacht op drugs.

De al jaren veel te lage rente.

De belastingpolitiek van de Bush administratie.

Het doorbrekende inzicht van de Chinezen.

De zgn. financiële innovaties in de bank- en verzekeringsbranche.

De overmoedige hypotheeknemers.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Oorlog heeft er weining mee te maken,
drugs al helemaal niet,
te lage rente zul je moeten specifieceren,
belastingspolitiek van bush ook niet(misschien een heel klein beetje in de vs zelf)
inzicht van de chinezen ook niet,
het ONTBREKEN van innovatie in de banken wereld,
En idd overmoedige hypotheeknemers is de grootste boosdoener.
De oorzaak van de crisis ligt bij de banken in VS. Met top-hypotheken die nooit afbetaald zouden kunnen worden. Dit heeft vervolgens een leuk domino effect gehad over de rest van de wereldeconomie. Met als resultaat dat Fortis-Nederland/ABN-AMRO is genationaliseerd en de ING een royale kapitaalinjectie van de staat heeft gehad...

Dat de crisis in de financiële markt door trekt naar de gewone economie is een gevolg daarvan. Voor Nederland zal dat volgens schattingen een tekort van 40 miljard euro aan BNP opleveren...

Wereldwijd zal het volgens het IMF een tekort van 2 biljoen dollar opleveren als er geen gekke dingen meer gebeuren. Wanneer er onvoorziene omstandigheden zijn kan dit tekort zelfs wereldwijd oplopen tot 4 biljoen dollar... (Dit is een 4 met 12 nullen erachter.)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De ING is de grootste hypotheer verstrekker in de VS. Je verhaal klopt dus niet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De grootste hypotheekverstrekkers in de VS zijn Freddie en Mae. De ING heeft maar 47 miljard aan foute hypotheken hoeven afwaarderen. Maar om dit te kunnen doen hadden ze wel 10 en later nog eens 9 miljard steun van de Nederlandse staat nodig. Dus wat klopt er niet?
Kijk op deze site en je weet alles over het ontstaan er van en de directe gevolgen.