zijn er in belgie meer schietpartijen en moorden dan in nederland?

4 jaar geleden
2.4K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@popeye, Na de Oost- en Centraal-Europese landen en Italië, is België het West-Europese land met het hoogste aantal vuurwapenmoorden. In 2015 bezat 11,4 procent van de gezinnen in België een vuurwapen, aldus een artikel in Knack van 2015 (Knack is een Nederlandstalig Belgisch actualiteitenmagazine). In Nederland was dat 0,6 procent. In 2009 werden in België 134 personen vermoord. In 33 gevallen werd hiervoor een vuurwapen gebruikt.Veel cijfers van diverse onderzoeken spreken elkaar tegen. Zeer recente cijfers zijn er niet.

Antwoorden (2)

Om op het tweede del van de vraag antwoord gegeven, het aantal moorden per inwoner in Belgie ligt fors hoger dan in Nederland.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
popeye
4 jaar geleden
oke thanks, en de schietpartijen?
LeonardN
4 jaar geleden
0,5 vs 1,95 per 100.000 inwoners is inderdaad bijna een factor 4 zo hoog.
Ben benieuwd of hier ook nog een verklaring voor is. Nooit gedacht dat België zoveel meer moord en doodslag zou kennen.
popeye
4 jaar geleden
maar de schietpartijen dan? waar is dat meer?
popeye
4 jaar geleden
Maar de schietpartijen dan? Waar is is dat meer?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Het aantal moorden in België en Nederland met resp.1,6 en 0,9 moorden per 100.000 inwoners lag in 2012 in België 0,7% hoger dan in Nederland. Het verschil in percentage ligt ook aan het feit dat de Nederlandse wetgeving andere rechtsregels kent dan België.
In België stijgen de cijfers van moord en doodslag. Het jaar 2017 was voor België wel een donker jaar. Er werden maar liefst 897 gevallen van doodslag (waaronder ook de poging tot) geregistreerd en 249 gevallen van moord. Die cijfers zijn goed voor een totaal van 1146 incidenten.
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180907_03715061
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@popeye, Na de Oost- en Centraal-Europese landen en Italië, is België het West-Europese land met het hoogste aantal vuurwapenmoorden.
11,4 procent van de gezinnen in België bezit een vuurwapen in 2015, aldus een artikel in Knack van 2015 (Knack is een Nederlandstalig Belgisch actualiteitenmagazine)
LeonardN
4 jaar geleden
"Het aantal moorden in België en Nederland met resp.1,6 en 0,9 moorden per 100.000 inwoners lag in 2012 in België 0,7% hoger dan in Nederland."
Nee, stel dat het 1,6 en 0,8 moorden per 100.000 was. Dan is het percentage moorden in België 200% hoger.
Reken het maar naar een 1 miljoen toe. (zodat je hele getallen krijgt. Dan heb je 16 en 9 mensen per miljoen inwoners. Bijna een verdubbeling dus. (wat hetzelfde is als 200%)
Op Finland na is er geen enkel land in West-Europa waar zoveel moorden worden gepleegd als in België. Het verschil is echt wel spectaculair: in ons land heb je twee keer meer kans om vermoord te worden dan in Nederland en de UK, maar ook Spanje bijvoorbeeld.In België komen elk jaar net geen 2 op 100.000 mensen om doordat iemand hen vermoord.
fremar