Waarom zijn oost-Europese straatmuzikanten massaal sinds een aantal jaren in NL?

Ik bedoel vroeger zag je ze nooit en nu staan er bij elke supermarkt minstens 2, waarom nu wel en vroeger niet?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (3)

De grenzen zijn open en zij kunnen nu vrij reizen .
Het heeft even geduurd voordat zij hier met auto`s vol kwamen .
Maar dat komt omdat zij eerst moeten ontdekken of er wel een markt hiervoor was .
En zij blijven maar komen omdat er velen roma`s zijn .
En zij in het land van herkomst helemaal niks hebben .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor zover ik heb waargenomen, kun je het nauwelijk muzikanten noemen, maar zijn het meer bedelaars. Die accordeon is niet meer dan een middel om een vergunning te krijgen.

Want spelen kunnen ze niet.

Soms zie je groepen mexicanen of daar lijken ze op die prachtig spelen en zingen, daar geef ik met plezier mijn eurootje aan.
Maar die hangfiguren met hun miezerige accordeon moeten maar een keer door het Leger des Heils worden opgehaald en naar de opvang.

Er moet wel iets gebeuren, het is een heel onprettig gezicht. Die mensen moeten toch kunnen werken?

Dus, als ze nog eens een leuk deuntje ten beste gaven, dan mochten ze van mij hun eurootje hebben. De wereld kan wel wat vrolijke noten gebruiken!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
corzijlstra
13 jaar geleden
Ik zie vaak oost-Europeanen die op straat heel vlot kunnen spelen en leuke (volks)muziek kunnen maken, b.v. Bulgaren. Ik zou die niet willen rangschikken onder hangfiguren. Misschien is hun hoofdbaan iets anders, maar willen wat bijverdienen. Soms zie ik bij supermarkten mensen met accordeon die veel te zacht spelen. Dat mag wel wat steviger.
corzijlstra
13 jaar geleden
Ik heb wel bewondering voor mensen die ondanks kou en slecht weer urenlang en dagenlang buiten zitten te musiceren of straatkranten staan te verkopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bewondering voor straatkrantverkopers? Ik heb ze de gehele zomer en winter gezien, tot de kerst. De buit was toen binnen, en ze zijn al ruim 3 weken niet meer gesignaleerd...
corzijlstra
13 jaar geleden
Kennelijk was er nog geen nieuwe aflevering uit. Je hebt ze dus ook wel in de winter gezien. Ze mogen ook wel eens met vakantie.
Het valt mij ook op dat je nagenoeg geen nederlandse daklozenkrant verkopers meer ziet. Dat betekend dat of het daklozenprobleem is opgelost of dat ze verjaagd zijn door deze straatmuziekanten.