De vloeistof 'Azijn' wordt vaak gebruikt om bepaalde situaties in het menselijk 'verkeer' te benadrukken. Waarom....?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Ik vermoed omdat het met zuur te maken heeft, zoals men ook vaak het woord zuurpruim gebruikt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
maar die is lekker, hoewel je daar ook bekken van kunt trekken!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ben af en toe wat naïef...

Andere antwoorden (3)

neem maar eens een slokje ...dan trek je een zuur gezicht...
vandaar dat men zegt als je iemand tegenkomt die niet al te vrolijk kijkt....die heeft zeker azijn op.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zou mij niet verbazen als de bijbel daar de bron van is:
Psalm 69 vers 22: ze mengden gif door mijn eten en lesten mijn dorst met azijn.
Spreuken 10 vers 26: Als azijn voor de tanden, als rook voor de ogen, zo is een luiaard voor zijn meester. Spreuken 25 vers 20: Als je zingt voor iemand die bedroefd is, is het of je je ontkleedt op een koude dag, of azijn op loog giet.
Azijn verdund met water was in die tijd een populair drankje om de dorst te lessen. Het kan echter ook dienst doen als desinfecterend middel. In tijden dat de pest heerste, trokken dieven door de stad om mensen die op sterven lagen te beroven. Om besmetting te voorkomen beschermden ze zich met speciale "pestazijn", die in Engeland en Frankrijk bekend staat als "azijn van de vier dieven": azijn met met rozemarijn, salie, alsem, munt, ui, lavendel, kalmoes, kaneel, kruidnagel, muskaatnoot, look en kamfer. Dit pestazijn zou door Maria Magdalena naast het lege graf van Jezus gevonden zijn.
Amadea
13 jaar geleden
Zoals hierboven al aangehaald heeft niet alleen azijn maar zuur in het algemeen een negatieve klank in het taalgebruik.
Ik geef de schuld hiervoor aan het zoet.
Toen er nog geen suiker in fabrieken werd gemaakt was honing bijna de enige zoetstof en wat zeldzaam is wordt hoog gewaardeerd; er gaat in de taal dan ook bijna niets boven het zoet. Zoet is positief en als je ergens de negatieve aspecten wil aangeven dan kom je automatisch bij de tegenhanger van het zoet: het zuur en de azijn als de belichaming van het zuur.
Zuur is alleen in heel kleine dosis lekker, zodra het wat meer wordt trekken we grimassen.
In een cake kan met gemak een paar ons suiker, maar azijn in een slaatje is druppelwerk.
Enkele jaren geleden beloofde onze toenmalige MP ons eerst het zuur en daarna het zoet; ik krijg er nog het zuur van als ik er aan terugdenk.
Je ziet het 'het zuur' is een atmosfeerverziekend iets.
Zijn woorden klonken me als azijn in de oren; het komt me de neus bijna uit bah!