De vloeistof 'Azijn' wordt vaak gebruikt om bepaalde situaties in het menselijk 'verkeer' te benadrukken. Waarom....?

Weet jij het antwoord?

/2500

Zoals hierboven al aangehaald heeft niet alleen azijn maar zuur in het algemeen een negatieve klank in het taalgebruik. Ik geef de schuld hiervoor aan het zoet. Toen er nog geen suiker in fabrieken werd gemaakt was honing bijna de enige zoetstof en wat zeldzaam is wordt hoog gewaardeerd; er gaat in de taal dan ook bijna niets boven het zoet. Zoet is positief en als je ergens de negatieve aspecten wil aangeven dan kom je automatisch bij de tegenhanger van het zoet: het zuur en de azijn als de belichaming van het zuur. Zuur is alleen in heel kleine dosis lekker, zodra het wat meer wordt trekken we grimassen. In een cake kan met gemak een paar ons suiker, maar azijn in een slaatje is druppelwerk. Enkele jaren geleden beloofde onze toenmalige MP ons eerst het zuur en daarna het zoet; ik krijg er nog het zuur van als ik er aan terugdenk. Je ziet het 'het zuur' is een atmosfeerverziekend iets. Zijn woorden klonken me als azijn in de oren; het komt me de neus bijna uit bah!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100