Is het geven van een fooi (bijv. op een terras) nog steeds een vrijwillig extraatje als dank voor de goede service?

of is dat een ouderwets concept, en is het geven van een (min of meer vast percentage) fooi iets wat er bij hoort?
ik geef zelf niets, iets, of veel, al naar gelang mijn tevredenheid.
in mijn omgeving echter zie ik iedereen altijd een zelfde percentage fooi geven.
wat zeggen de etiquetteregels anno 2012?
kan je ook niets geven?

11 jaar geleden
2.7K

Het beste antwoord

Ja het is nog steeds vrijwillig om iets te geven.

Vroeger werd het bedienend personeel aangeslagen voor de fooi of ze het nu wel of niet kregen,er moest 10 % belasting over betaald worden,maar dit al jaren niet meer zo.

Je kan niets geven,maar het is er zo ingesleten dat je dit bijna niet doet of de service moet belabberd zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
fisbel
11 jaar geleden
Bedienend personeel moet in principe nog steeds belasting betalen over de fooien. Alleen is het fooienbedrag door de werkgever verdisconteerd in het bruto inkomen. De werknemer hoeft de ontvangen fooien dus niet te administreren. De informatie hieronder is ongewijzigd van de site van de
Belastingdienst overgenomen. ----------------------------------------------------------------- Uw werknemer moet de fooien die hij werkelijk heeft gekregen, en ander loon van derden in zijn aangifte inkomstenbelasting opgeven. Hiervan mag hij het bedrag aftrekken dat u al tot het loon hebt gerekend. Voorbeeld U hebt met uw werknemer een loon afgesproken van € 1.000 per maand. Maar volgens de cao heeft deze werknemer recht op een loon van € 1.100. Voor het berekenen van de loonheffingen gaat u uit van een loon van € 1.100. Maar als u samen met uw werknemer de fooien schat op € 300 per maand, gaat u voor het berekenen van de loonheffingen uit van € 1.300.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja als het opgegeven wordt,maar er is geen controle meer op hoeveel er ontvangen is aan fooi. Vroeger werd je voor 10 % van de omzet aangeslagen.

Andere antwoorden (4)

ik geef idd net als jij, maar dan iets, beetje meer etc.
en duidelijke regel anno 2012 is er niet.
geef soms ook een hand, na de fooi, als ik heel tevreden ben. dat zie je weinig. mijn oom vond het zelfs 'raar'.
de fooi an sich is m.i. idd nog steeds een vrijwillig xtraatje.

Toegevoegd na 48 seconden:
vaak gat het personeel re iets leuks van doen, met elkaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wij gingen er nooit iets leuks mee doen met het personeel hoor, ik stak het altijd in mijn zak en zag het als extra salaris.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
komt ook voor. ook prima toch.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
toen ik als serveerster een bijbaantje had, werd de fooi ook gewoon verdeeld onderling, geen uitjes, voor ons was het extra inderdaad.
Ja, dat is het, een vrijwillig extraatje.

Het punt is wel dat we steeds vaker pinnen, en daar doe je dan geen fooi bij, want dan weet je niet of het wel terecht komt bij diegene die dat extraatje verdient heeft.

Fooi geven in Nederland:
In Nederland zijn wij redelijk beschaafd. Bij het afrekenen in een restaurant ronden wij het bedrag vaak af naar boven. De keuze is echter aan ons, het personeel zal u niet storend wijzen op het geven van een fooi. In het geval u niet tevreden bent met de service, kunt u een fooi achterwege laten. In Nederland is het gebruikelijk om een fooi te geven tussen de vijf en tien procent.
Wij geven bijvoorbeeld fooien in restaurants, maar niet in een fastfood restaurant of bij de snackbar. De taxichauffeur kan ook rekenen op een extra bedrag, maar dat geldt weer niet voor de kapper.

http://financieel.infonu.nl/geld/57481-hoeveel-fooi-moet-ik-geven.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik geef bij de kapper wel fooi, hoor : ze hebben een 'spaarbeest' onder de kassa staan, en maken er ieder jaar met elkaar een dagje-uit van...
Tenslotte zijn er vaak meerdere mensen met je bezig : iemand wast, iemand brengt je koffie, iemand knipt en föhnt.....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kan best fooi pinnen hoor. Het extra gepinde geld wordt dan gewoon uit de kassa in de fooienpot gedaan
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bij mijn kapper word je door 1 en dezelfde geholpen en wij tippen niet, nooit gedaan ook bij de kapper.
toen ik nog als chauffeur op de wijkbus reed, voelde men zich vaak verplicht een fooitje te geven, zo had ik een dame die ik wekelijks naar het zwembad bracht: zij gaf mij 20 eurocent bovenop de ritprijs van 50 eurocent.
er waren echter ook mensen die mij een euro in de hand drukten, of zelfs 2 euro!
het gros gaf niets.
hierbij moet aangetekend worden dat de mensen die vervoerd werden, ouder en veelal minder-vermogend waren.
logisch dus, zou je denken: nee, juist de mensen die niet veel hebben, geven een goede fooi!

ook als bezorger van een banketbakker heb ik mijn ervaring met fooien opgedaan.
eveneens: in wijken/straten die minder "rijk" zijn, kreeg je wél een fooi.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
idd, de rijken blijven rijker omdat ze niets of minder fooi geven - de grewoon of wat minder bedeelden geven vaak fooi. hoorde ik net ook weer van de vervoer op maat chauffeur.
Ja het is nog steeds vrijwillig. Ik heb inmiddels ook een keer de tegenhanger toegepast. 1 cent fooi geven...Komt harder aan dan geen fooi geven.