Wat bedoelde Sigmund Freud met zijn wereldberoende vraag: Was will das Weib?

Freud

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
14.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee Bart.
De vraag is niet wat de vrouw wil. De vraag is wat Freud bedoelde toen ie dat zei.
Daar is volgens mij niets mis mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij wilde Freud weten wat zijn vrouw wilde (goeie vraag bestond toen nog niet)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Bart,toen ik deze vraag in het ABN stelde werd ie verwijderd,dus stel ik hem nogmaals in der Originalsprache!
@steketee, Had Freud Überhaupt ein Weib?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ich glaube , er hat jedenfalls eine, Moolkeesje
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ich meine, er hatte jedenfalls eine ..

Het beste antwoord

01 SEPTEMBER 2008 - Deze week is het in 'zo was het vroeger' door Ineke Strouken van het Nederlands Centrum voor Volkscultuur in Utrecht de week van de vrouw. Vandaar deze week wat bekende gezegdes over vrouwen en bekende vrouwen. Vandaag de achtergronden van het gezegde: Was wil das Weib?

Deze uitspraak is van Sigmund Freud, de bekende psychiater of zenuwarts die leefde van 1856-1939 en hij deed deze uitspraak rond 1930 toen hij ongeveer 75 jaar oud was. Freud was de grondlegger van de psychoanalyse.

Hij schijnt tegen Marie Bonaparte – een vriendin die ook ooit bij hem onder behandeling was geweest - te hebben gezegd: `De grote vraag, die nooit beantwoord is en waarop ik ondanks de dertig jaren dat ik de vrouwelijke ziel heb bestudeerd, nog geen antwoord hebben kunnen vinden, is `wat wil de vrouw’.
Aldus zijn biograaf Ernst Jones.

Freud was geen voorstander van vrouwenemancipatie. Hij vond de vrouw een dienares van de man. En ondanks dat hij al jaren getrouwd was, wist hij niks van vrouwen. Maar dat is ook niet zo vreemd als hij vrouwen zo ziet...

www.volkscultuur.nl
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sorry, met het kopiëren ging iets mis; 1 keer was genoeg geweest :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb ik al gemeld. Moderatoren kunnen dat wel herstellen.
Goed stuk: PLUS
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dank je wel!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zal het toeval zijn,dat ik nu ook 75 ben? Maar toen IK deze vraag stelde werd die spoorslags verwijderd,omdat er geen objectief antwoord mogelijk zou zijn. Dan moeten er stante pede enige honderden vragen verwijderd worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
die link naar jou met 75 jaar had ik ook al gelegd:-)
Er wordt door mensen naar dit forum gekeken en ook de moderatoren zijn mensen die verschillende ideeën hebben. Waarschijnlijk had je de pech dat de verkeerde ernaar keek....maar nu heb je hem staan!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die laatste regel klinkt een beetje ....hoe zal ik het zeggen..fabelhaft!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hahahaha, toen ik het geschreven had, bedacht ik al dat het anders uitgelegd kon worden dan ik bedoelde - en dat weet je heel goed! Maar 't kan geen kwaad hoor om in sprookjes te geloven :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alleen al,omdat je mij zo slim inschat!

Andere antwoorden (3)

Liefde, respect en geborgenheid, en natuurlijk harmonie! Schud ik zo maar even uit m'n andere mouw......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Was will das Weib?, de vraag die Freud aan het eind van zijn leven stelde, is nog steeds een brandende kwestie, die niet aan actualiteit heeft ingeboet.

Zoals kunsthistorici de Mona Lisa afspeuren op zoek naar `das ewig Weibliche' (her eeuwig vrouwelijke),
graven psychoanalytici in de vrouwelijke ontwikkelingsgeschiedenis om haar psyche to ontraadselen.
Ondanks meningsverschillen zijn de deelnemers aan dit psychoanalytische debar her over twee punten eens: dat de separatie tussen moeder en dochter, en de seksuele
ontwikkeling van vrouwen problemen kunnen opleveren.

Aldus de eerste zin uit een artikel, verder te lezen in de bron.

Ik vind dat wel lachen: "de ontwikkeling van vrouwen kan problemen opleveren".
Ja? En? Is dat bij mannen anders dan?

Het punt is dat Freud die vraag wel stelde, uit een soort van wanhoop en zeker onbegrip, maar niet omdat hij echt een antwoord wilde.
Volgens de klassieke psychoanalytische theorie werd een vrouw met geboren maar gemaakt.
En ze was toch nooit af en bleef een soort van nep-vent, dus niets mee te beginnen eigenlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat hij bedóelde met die vraag weten we naturlijk niet, maar wel wat hij er feitelijk mee zei : dat hij na al die jaren studie van de psyche van de mens door zijn vooringenomenheid nog altijd helemaal NIETS van vrouwne begrepen had.
Inmiddels is trouwens ook meneer Freud met zijn beroemde psycho-analyse van zijn troon gevallen. Vrouwen waren blijkbaar niet het enige dat hij niet helemaal begrepen heeft.

Natuurlijk was niet alles wat Freud heeft gedaan en onderzocht bullshit, en hij verdient dan ook zeker zijn plaas in de geschiedenis, maar het Freudiaanse tijdperk in de academische psychologie is inmiddels wel een gepasseerd station.