Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waar komt het woord trouwen vandaan?

Vroeger sprak men over huwen, dit kan ik nog rijmen met huwelijk.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Voor de oorsprong moeten we terug naar lang vervlogen, Germaanse tijden. Toen moest op de trouwdag in aller ijl de vrouw van het ouderlijk huis naar haar aanstaande echtgenoot rennen.Dit om boze geesten te ontlopen. Het Oud-Frankische bruuloft betekent dan ook letterlijk 'bruidsloop'. De bruid zette het op een lopen. Op weg naar haar 'aardse man', in het Oud-Germaans gomo. Vandaar het woord 'bruidegom'.
Een 'echtgenoot' was in het Oud-Germaans een chiwa. Daar komt ons moderne woord 'huwelijk' vandaan. U ziet het: trouwen en alle bijkomstigheden zijn al oer- en oeroud.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Trouwen is een afspraak om elkaar trouw te blijven tot de dood een scheiding veroorzaakt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je belooft elkaar eeuwige trouw als je in het echt verbonden wordt. Dus het werkwoord trouwen lijkt me dan een vrij logisch gevolg. Overigens valt trouwen toch net hetzelfde te rijmen met trouwerij?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Elkaar trouw beloven. Dat doe je ook als in het huwelijk treedt.
(Lees meer...)
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, trouwen is de werkwoordsvorm van trouw
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, het is een werkwoord gebaseerd op het woord trouw.
jc54
14 jaar geleden
Van ik trouw, jij trouwt, wij trouwen.
Trouw is is als zodanig een zelfstandig naamwoord.
Trouwen en huwen zijn synoniemen. Deze begrippen komen beiden al sinds de dertiende eeuw voor.
Het word trouwen komt van het woord trouw.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat je, als je trouwt, elkaar trouw belooft.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding