Welke tegemoetkomingen heb je als je op jezelf wil gaan wonen en wa jong hebt?

Ik heb een vraag de ik stel namens iemand anders die niet bekend is om hiermee om te gaan en zelf wa jong heeft.

Toegevoegd na 5 minuten:
Een kennis van mij is 28 jaar en heeft een WA jong uitkering.Door omstandigheden verblijft ze nu niet meer in huiselijke kring, maar wil op zichzelf gaan wonen.Daar ze met die WA jong uitkering niet veel geld heeft te besteden,moet ze ( met externe hulp) op een bepaalde manier haar financieële omgeving op een goede manier indelen.
Nu vroeg ze mij of ze recht heeft op tegemoetkomingen wat betreft haar vaste ( gemeentelijke) lasten, zoals afvalstoffen/reinigingsheffing, waterschapbelasting, etc.Zaken die iedereen moet betalen, maar omdat het voor haar als alleenstaande met die WA jong moeilijk is,vroeg ze dit zichzelf af.Helaas weet ik zelf het antwoord niet.

Toegevoegd na 5 minuten:
Een kennis van mij is 28 jaar en heeft een WA jong uitkering.Door omstandigheden verblijft ze nu niet meer in huiselijke kring, maar wil op zichzelf gaan wonen.Daar ze met die WA jong uitkering niet veel geld heeft te besteden,moet ze ( met externe hulp) op een bepaalde manier haar financieële omgeving op een goede manier indelen.
Nu vroeg ze mij of ze recht heeft op tegemoetkomingen wat betreft haar vaste ( gemeentelijke) lasten, zoals afvalstoffen/reinigingsheffing, waterschapbelasting, etc.Zaken die iedereen moet betalen, maar omdat het voor haar als alleenstaande met die WA jong moeilijk is,vroeg ze dit zichzelf af.Helaas weet ik zelf het antwoord niet.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

In deze situatie zal er recht zijn op huur- en zorgtoeslag. Er kunnen ook gemeentelijke potjes zijn. Bijvoorbeeld voor kinderen (sportfonds e.d.) In mijn gemeente is er het woonlastenfonds: een tegemoetkoming als het inkomen laag is (soort 13e maand huurtoeslag)

Om te zien of er mogelijke INKOMENSONDERSTEUNENDE voorzieningen zijn in de gemeente waar men woont, is sinds een enkel jaar de site berekenuwrechtplus in de lucht. Door een aantal vragen te beantwoorden zoals netto inkomen per maand, hoogte huur- en zorgtoeslag, hoogte huur en te betalen zorgpremie, saldo rekening-courant, saldo spaarrekeningen, is simpel vast te stellen waarop mogelijk recht is in de persoonlijke situatie. Zie link 2 in de bron.

En natuurlijk kan er in deze situatie recht zijn op kwijtschelding gemeentelijke belastingen en waterschapslasten. De kwijtschelding is aan strenge regels gebonden. Wordt uitsluitend verleend, als er geen voorliggende voorziening is, bijvoorbeeld (enig) spaargeld.

T.a.v. het spaargeld: Als er op de rekening-courant + spaarrekening meer staat dan € 2269 zal de kwijtschelding meestal niet worden verleend. Tenzij er schulden zijn of andere ten laste komende zaken zoals alimentatieverplichtingen. Heel globaal is de berekening voor de kwijtschelding als volgt:

Netto Inkomsten - netto huur - netto ziektekostenverzekering = netto te besteden inkomen per maand. Netto huur is hier de huur minus de huurtoeslag. Netto ziektekostenverzekering is hier de premie van deze verzekering minus de zorgtoeslag.
Eraf: normbedrag. Dit normbedrag is te vinden in de eerste link hieronder. (1e kolom - normbedrag is afhankelijk van de gemeente waar men woont 90% of 100%)

Blijft over: Betalingscapaciteit per maand. Dit bedrag doe je x 12 x 80%. Als dit laatste bedrag LAGER is dan de aanslag gemeentelijke belastingen kan kwijtschelding plaatsvinden. NB: Als er een auto is met een dagwaarde van meer dan 2269 euro heeft een verzoek geen zin. (zie 2e link) Bezittingen tellen ook mee, maar worden meestal geschat op minder dan € 2269.
fisbel
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

In elk geval zorgtoeslag en huurtoeslag. En je kunt kwijtschelding aanvragen van de gemeentelijke belastingen, maar dat hangt af van de gemeente waar je woont.

Toegevoegd na 1 minuut:
En je krijgt standaard een aanslag voor 3 personen voor de afvalstoffenheffing, dat moet je speciaal aanvragen dat je alleen woont en minder betaalt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
fisbel
9 jaar geleden
U wijst naast de huur- en zorgtoeslag op de kwijtschelding van gemeentelijke belastingen. Dat is prima, maar helaas wordt dit op zich goede antwoord ontsierd door uw toevoeging. Ook noemt u niet een belangrijk aspect t.a.v. de kwijtschelding, namelijk mogelijk spaargeld. Toevoeging: Elke gemeente verzamelt, registreert en onderhoudt de gegevens van ingezetenen in de BRP. (basisregistratie personen) De gemeente weet of het adres een 1-persoosnshuishouden is of een meerpersoonshuishouden. Daarop is de hoogte van gemeentelijke belasting gebaseerd. Zie ook een vorige vraag op dit forum: http://www.goeievraag.nl/financien-werk/financien/belasting/vraag/345444/bedragen-gemeentelijke-heffingen-ipv-perso
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@fisbel. Ik schat de omstandigheden van de vragensteller zo in dat zoiets niet in-frage is.
fisbel
9 jaar geleden
Wat is niet in-frage? Of Frank75 een 1-persoonshuishouden heeft of een meerpersoonshuishouden? U schrijft: En je krijgt standaard een aanslag voor 3 personen voor de afvalstoffenheffing, dat moet je speciaal aanvragen dat je alleen woont en minder betaalt. Deze 'standaard' aanslag voor 3 personen: nooit van gehoord. Heeft u hier een bron voor?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@fisbel zoek maar eens op "gezin" en "vervuilingseenheden" dan vind je bij diverse waterschappen dat een modaal gezin gelijk staat met 3 vervuilingseenheden!
fisbel
9 jaar geleden
@WasMaes:
Uiteraard een modaal gezin zal bestaan uit 2 personen of meer. Staat gelijk aan 3 vervuilingseenhouden. De kennis van Frank75 is een Wajonger die zelfstandig is gaan wonen. Zolang deze persoon alleenstaand is, wordt er gerekend met 1 vervuilingseenheid. Zo simpel is dat.