Kan een huiseigenaar jou verplichten …..?

Is het terecht dat een huisbaas jou verantwoordelijk acht voor het bevriezen van de waterleiding? Hij zegt dat ik zelf voor verwarming moet zorgen omdat anders de wc pot ook nog kapot zal vriezen. De leidingen moet ik maar ontdooien met een haardroger. Kan hij mij dit verplichten of is hij gewoon gemakzuchtig en wil hij zijn plichten ontduiken? Zou ik bv zelf kosten moeten maken om muren en zolder te isoleren? Wat bv als ik een loodgieter laat komen, kan ik de rekening dan opsturen? moet er wel bij vertellen dat het hier om een huis in Belgie gaat.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
2.6K

Antwoorden (5)

Dat klinkt mij in de oren als gemakszucht.
Ik zou nog even je huurcontract erbij halen. Daar staat vast wel een clausule in welke kosten voor jou zijn en welke voor de huisbaas.
Heb je het gevonden... bel dan nog een keer je huisbaas en vertel hem dat. Dan sta je veel sterker in je schoenen. Hopen dat hij dan wel actie onderneemt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toch denk ik dat de huiseigenaar een punt heeft.
Je moet als een goede huurder zorgen dat de voorzieningen die mee zijn verhuurd heel blijven. Het laten bevriezen van inpandige leidingen richt schade aan. Dat moet je voorkomen.
Hoe je dat doet is natuurlijk jouw zaak. Een antivorst kacheltje in die ruimte is bijv. voldoende.

Toegevoegd na 26 minuten:
N.a.v je reactie:
Als het e.e.a. zo is aangelegd dat je bevriezing onmogelijk kunt voorkomen, dan is dat wat anders. Dan zou ik de verhuurder dat melden en vragen om dat op te lossen.
Als je de zaak laat bevriezen, dan heb je daar voornamelijk jezelf mee. De leidingen zullen stukvriezen en bij ontdooiing heb je een waterballet.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de leidingen lopen boven het plafon en moet door een lage zolder kruipen om die te bereiken, ik heb ze al geïsoleerd, hij kan toch niet verwachten dat ik zo een ruimte verwarmen kan als je daar tegen de blote dakpannen aankijkt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als de keuken en badkamer verwarmd zouden zijn zullen die leidingen alsnog bevriezen
Een huurbaas mag van jou verwachten dat je je huis op een minimum temperatuur verwarmt en dat je de buitenkraantjes afsluit en evt beschermt.

Jij mag van de verhuurder verwachten dat hij zorgt voor een afdoende isolatie van muren en dak. Als dit niet gebeurt raad ik je aan de verhuurder daar een aantal malen schriftelijk om te verzoeken. Als hij hier niet op ingaat weiger je de huurverhogingen laat je het voorkomen bij de huurcommissie.

Ik zou nooit zelf investeren in werkzaamheden die onder de verantwoording van de verhuurder vallen. Grote kans dat je het niet vergoed krijgt en in het ergste geval moet je de verandering ongedaan maken.

Ik zou eens te beginnen met het lezen van je huurcontract en op basis daarvan vooral (schriftelijk) gaan communiceren. Dan heb je uiteindelijk een poot om op te staan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een huurder MOET bevriezing voorkomen, dat is ZIJN verplichting, wanneer dat mogelijk is.
Daaruit voortvloeiende kosten zijn dan voor last en rekening van de huurder, tenzij huurder aan kan tonen verhuurder op slechte isolatie en /of tocht door slecht onderhoud ed. gewezen te hebben.
Wat ook telt is of het huis CV heeft of niet.
Zonder CV is het van belang , kranen in ruimten met vrieskou af te tappen en af te sluiten als die niet te verwarmen zijn.
Een oude truc is de kranen langzaam te laten lopen (druppelen) zodat het water niet stilstaat in de buizen.
Het is geen mooie oplossing maar werkt in noodgevallen wel.
Probeer in ieder geval schade te voorkomen, dan kan je geen nalatigheid verweten worden.
Gebruik alle watersystemen, zodat nieuw (warmer) water
het koude vervangt.
Vorstsschade die onstaat door strenge vorst en een
slecht onderhouden huis zonder verwarmingsmogelijkheden is voor rekening verhuurder.
Aan dit verhaal kunnen geen rechten ontleend worden.
VEEL sterkte en houd jezelf warm!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe het in Belgie specifiek zit weet ik niet. Maar het is alleen zo dat je zelf verantwoordelijk bent voor het ontdooit houden van leidingen als deze zo zijn aangelegd dat dat kan. Als je hoofdwatervoorziening buiten om de afgesloten ruimtes loopt, dan is het natuurlijk niet zo dat jij verantwoordelijk bent voor het al dan niet bevriezen.

Als jij je huis echte rop een temperatuur houdt die zo laag is dat er risico is op het bevriezen van de WC pot, dan vraag ik me af hoe je woont. Dan moet je echt zorgen dat die verwarming ietwat hoger wordt gezet.

in jouw geval gaat het om waterleidingen die boven de keuken lopen. Als ik kijk naar mijn eigen huis, dan hadden we dezeflde situatie als jij: De leidingen liepen achten een kaal pannendak naar de volgende ruimte (De badkamer). De bevriezingsproblemen zijn hier opgelost door een 'koofje' je maken dat ook de verwarmingsbuizen (Die daar ook liepen) insloot. hierdoor werd de ruimte uit zichzelf warm gehouden, en was er geen haast om het dak te isoleren.

In de situatie waar je je nu bevindt moet je je af vragen wie er op dit moment het meeste last heeft van de bevroren leidingen. En wellicht besluiten zelf te zorgen dat eea geisoleerd wordt, hem daar schriftelijk van te informeren. Dan kan je in een later stadium je geld terug eisen, mocht dat wettelijk kunnen. De Belgische Consumentenbond publiceert een boekje genaamd Guide de la Location/Huren en Verhuren, waarin standaard huurvoorwaarden en clausules waar je op moet letten worden uitgelegd. Neem contact op met Test Achats/Test Aankoop, rue de Hollande 13, 1060 Brussels (Tel. +32(0)2-536 6411). Wellicht is er ook een verhuurders vereniging die je hierin beter kunnen adviseren.