Weet iemand of je een boog op je eigen terrein mag gebruiken indien je 18+ bent?

Hey
Ik zou willen weten of je met een pijlen boog met een scherp punt mag schieten op je eigen terrein dus bijvoorbeeld in de tuin (als je 18 of ouder bent)

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (2)

Dat mag alleen als je maatregel hebt getroffen dat de pijl absoluut je tuin niet uit kan.
ronron1212
4 jaar geleden
LeonardN
4 jaar geleden
"Dat mag alleen als je maatregel hebt getroffen dat de pijl absoluut je tuin niet uit kan." Waaruit blijkt die stelling?
ronron1212
4 jaar geleden
Handbogen vallen niet onder de Wet Wapens en Munitie, waardoor hier (veel) minder strengere regels aan zijn verbonden. Zo mag een persoon jonger dan 18 jaar gewoon een handboog voorhanden hebben, echter valt per handboog te betwijfelen of deze ook voor jeugdige personen geschikt is. Wij hoeven ook geen leeftijdscontrole te doen wanneer u een handboog bij ons bestelt. Naast de landelijke wapenwet moet u echter wel rekening houden met plaatselijke verordeningen. Een handboog die u in principe bij u mag dragen kan door een plaatselijke verordening verboden zijn. Tevens mogen handbogen niet voor de jacht gebruikt worden.
TurfGraver
4 jaar geleden
Pijlen wel.
"pijlen en pijlpunten bestemd om door middel van een boog te worden afgeschoten, die zijn voorzien van snijdende delen met de kennelijke bedoeling daarmee ernstig letsel te kunnen veroorzaken;"
Art2 - Categorie I punt 5
https://wetten.overheid.nl/BWBR0008804/2019-05-01
Een boog wel, maar de pijlen die je beschrijft niet.

https://www.justis.nl/producten/wwm/welke-soorten-wapens-zijn-verboden/

Wapens
Onder meer de volgende wapens zijn verboden:

stiletto’s;
werpmessen;
vlindermessen;
boksbeugels;
katapulten;
----pijlen met snijdende delen;
....
===
Dat is ongeacht je leeftijd, of de voorzorgsmaatregelen die je treft.
Toegevoegd op 04 juni 2019 19:54: tekst