Het sofinummer (afkorting van sociaal-fiscaal nummer) was een door de Nederlandse rijksbelastingdienst aan een natuurlijk persoon toegekend identificerend nummer. Het nummer diende tevens als registratienummer voor de verzekerde of uitkeringsgerechtigde voor de uitvoering van wettelijke voorschriften inzake de sociale zekerheid. De invoering van het sofinummer, waar veel debat over privacy aan vooraf ging, werd geregeld in de Wet persoonsregistratie (Stb. 1988, 655
Het toekennen van een sofinummer door de Belastingdienst zal alleen nog maar gebeuren voor personen die niet in aanmerking komen voor een BSN ( het huidige Burgerservicenummer) maar wel een relatie hebben met het sociaal fiscale domein. Deze zgn. niet-ingeschrevenen dienen zelf een sofinummer aan te vragen bij de Belastingdienst zodra ze in Nederland gaan werken (inkomen gaan genieten) en/of daar sociaal verzekerd willen zijn.
Het sofinummer werd al sinds 2006 op het rijbewijs, paspoort en identiteitskaart aangegeven als BSN of persoonsnummer, behalve op reisdocumenten verstrekt aan Nederlanders die niet in (het Europese deel van) Nederland wonen. Vaak wordt gedacht (bijvoorbeeld bij het aanleggen van een database) dat het sofinummer uniek is, dit is niet het geval. Op één sofinummer kunnen ook groepen van personen zijn geregistreerd, bijvoorbeeld zeevarenden.

Het sofinummer wordt beheerd door het Ministerie van Financiën. Het sofinummer is (was) geen persoonsnummer maar een variant van de elf-proef.