Zijn de belgen eigenlijk gewoon nederlanders en fransen van vroeger uit?

Aangezien belgie pas sinds 1830 is ontstaan na de belgische revolutie en het voorheen verenigd koninkrijk der nederlanden heette.

5 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Met “voorheen” bedoel je de periode tussen 1814 en 1830 waarin België deel uitmaakte van het Verenigde Koninkrijk der Nederlanden. Het volledige historische beloop van de ontstaansgeschiedenis van België lees je hier : https://wikikids.nl/Geschiedenis_van_Belgi%C3%AB

Antwoorden (2)

Nee, dat gaat uit van het fout idee dat de inwoners van één land allemaal tot één volk behoren.
Het is eerder omgekeerd; de meeste landen, zeker tot de 18e eeuw, bevatten meerdere volken. De meeste inwoners van 'Nederland' in 1830, zouden zichzelf ook geen Nederlander noemen, maar Hollander, Zeeuw, Twentenaar, of Limburger -ze zouden ook moeite hebben om elkaar te verstaan.
5 jaar geleden
popeye
5 jaar geleden
Je hebt het over nederlandse provincies. Ik het over een land. Wat zijn belgen van oorsprong? Bijvoorbeeld britten zijn britten fransen zijn fransen duitsers zijn duitsers. Hoe zit het dan met belgen? Wat waren zij vroeger dan? Want belgen spreken nederlands en frans, hebben belgen nederlands bloed en/of frans bloed?
Edraket
5 jaar geleden
Toen de romeinen de lage landen binnen vielen woonden in België Galliërs ook genoemd Kelten.
De grens van het Keltische gebied lag langs de grote rivieren.
Dus Brabanders en Limburgers hoorden daar ook bij.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Kelten
Boven de grote rivieren woonden Germaanse stammen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Germanen
tinus1969
5 jaar geleden
@popeye, dat hele idee dat Frans Duits of Nederlands bloed is onzinnig. Een bioloog zou deze mensen niet uit elkaar kunnen houden.
Belgen zijn 'van oorsprong' de mensen die in de streek wonen die nu België is, samen met de (grote groepen) mensen die er sinds 1830 naartoe zijn verhuisd. Niets meer, niets minder.
Taal zegt daarbij ook maar weinig; veel Franstaligen (zeker in Brussel, maar ook in de Borinage; let maar op de vaak nogal Nederlandse achternamen) hadden (over)grootouders die Brabants spraken, een Nederlands/Vlaams dialect.
Dat zou je kunnen zeggen ja want voor 1830 was wat nu België is gewoon het zuidelijke deel van het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden. Op de site

https://www.blikopdewereld.nl/samenvattingen/cse/nederland/3611-cse-nederland-1780-1830-eenheid-in-tweevoud

staat een mooie kaart van hoe Nederland er in 1815 uitzag.
5 jaar geleden
tinus1969
5 jaar geleden
Die kaart suggereert meer dan er is. Nederland en België (of eigenlijk; het gebied dat nu deze 2 landen zijn) zijn maar drie keer kort één land geweest, of onderdeel van één groter land. Namelijk:
-Tijdens het rijk van Karel de Grote (tot het verdrag van Verdun in 843);
-Onder Karel V en Philips II (officieel van de pragmatieke sanctie van 1549 tot de vrede van Westfalen in 1648; in de praktijk ruwweg tot de val van Antwerpen in 1585)
-Tussen 1815 en 1830.