Een groothandel heeft meestal een pasje om aankopen mee te doen. Als bedrijf kan je een pasje aanvragen om zo je inkopen te kunnen doen bij de groothandel. Soms komen deze pasjes ook illegaal bij particulieren terecht. Dit weet de groothandel vaak niet, dus ze mogen het verkopen aan de particulier.
4 jaar geleden
Thecis
4 jaar geleden
Deze conclusie vind ik een beetje raar. Omdat het pasje illegaal bij iemand terecht komt, mag de groothandel aan diegene verkopen...
Ik denk dat o.b.v. wat je hier vertelt, de conclusie minstens zou moeten zijn dat een groothandel aan een particulier kan verkopen als deze illegaal een pasje heeft verkregen. Ofwel, het mag niet, maar het kan gebeuren zonder dat de groothandel zich hiervan bewust is.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Er wordt veel misbruik gemaakt van groothandelspasjes. Deze pasjes zijn echter een soort legalisatie om bij de groothandel binnen te komen. De groothandel heeft daar geen zicht op.
Er is geen algemeen verbod voor groothandels om aan particulieren te leveren.
Er zijn in hoofdlijnen twee redenen waarom groothandels dat niet doen of met pasjes werken (zoals Makro).
-De groothandel heeft er zelf geen zin in, bv vanwege de afwijkende regels voor consumentenkoop of (meestal) vanwege de te kleine omzet.
-De groothandel staat op een industrieterrein waar het bestemmingsplan retail/detailhandel niet toestaat. Een pasjessysteem controleert (iig formeel) zonodig dat er geen sprake is van retail maar alleen business to business.
tinus1969
4 jaar geleden
Nosky
4 jaar geleden
De grap is wel dat het gros van het winkelend publiek bij een zaak als de Makro (ondernemers doorgaans) voor een groot deel privé boodschappen doet. Met andere woorden, particulier gerichte aankopen. Zie ook hun assortiment en folderbeleid. Het is uiteindelijk toch verrassend weinig handel voor wederverkoop. Overigens is het zo bij de Makro dat wanneer je eemaal een pasje hebt, deze ook nog geldig is wanneer je niet meer als ondernemer staat ingeschreven. Dat is bij Sligro/Ven dacht ik niet zo.