Waarom kan de rechter niet altijd dwangsom opleggen als iemand kwetsende opmerkingen op website heef?

Ik ken iemand die kwetsende opmerkingen over enkele personen op zijn website heeft gezet. Zijn slachtoffers hebben meerdere keren aangifte wegens smaad gedaan. Maar de rechter heeft nooit dwangsom opgelegd zodat de dader die kwetsende opmerkingen gaat verwijderen. Waarom doet de rechter dat niet?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
tinus1969
5 jaar geleden
Heb je het vonnis gelezen?
Erna55
5 jaar geleden
Wanneer een rechter geen dwangsom heeft opgelegd, wil dat niet zeggen dat hij dat niet kan.
LeonardN
5 jaar geleden
Je vraag blijft erg vaag. Kan je meer uitleggen over de rechtszaken? Is de verdachte uberhaupt wel veroordeeld?

Antwoorden (1)

--Waarom kan de rechter niet altijd dwangsom opleggen als iemand kwetsende opmerkingen op website heef?--

Daar zijn meerdere redenen voor te bedenken, maar zal meestal vallen in een van de twee categorieën:
-De verdachte wordt niet veroordeeld tot smaad
-De eiser heeft niet gevorderd de tekst te verwijderen
-De rechter KON wel een dwangsom instellen bij het niet verwijderen, maar heeft dat niet gedaan.

Niet alles is zomaar smaad, ook al vinden de eisers zich gekwetst.
http://www.iusmentis.com/meningsuiting/smaad-laster-belediging/

Hier de mogelijke vorderingen
https://smaad-laster-advocaat.nl/vorderingen-bij-smaad-en-laster/