Kan een buitenlandse diplomaat die op Nederlands grondgebied een moord pleegt worden aangehouden en berecht?

Ik weet dat ze onschendbaarheid genieten, maar tot hoever gaat die grens? Fout parkeren en andere overtredingen halen niet de rechtbank. Maar zware misdrijven dan?

5 jaar geleden

Antwoorden (1)

Op het moment van de moord kan hij niet gearresteerd worden. In dat geval zou de politie fout zijn. Maar hij komt er zeker niet zomaar mee weg. Als hij diplomaat af is of terug is in het land van herkomst kan de vervolging wel in gang worden gezet. Daarbij zal de politie absoluut ingrijpen als een diplomaat met een pistool staat te zwaaien en een direct gevaar voor omstanders vormt. Staten corrigeren elkaar ook. Het herhaaldelijk of ernstig negeren van diplomatieke regels leidt ertoe dat de relatie tussen landen bekoelt en zelfs tot verbreking van diplomatieke samenwerking en isolatie kan leiden. Een situatie zo veel mogelijk vermeden wordt."
fremar
5 jaar geleden
popeye
5 jaar geleden
Dus zoals ik het begrijp, moet het land van herkomst de status diplomaat intrekken? En wat als de diplomaat een aanslag pleegt op nederlands grondgebied? Bijvoorbeeld een treinstation en schiet bijvoorbeeld 10 mensen neer. Dan mag ie in feite niet worden aangehouden?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
De persoon mag wel tegengehouden worden en zelfs in sommige gevallen korte tijd vast gehouden worden maar inderdaad niet gearresteerd of vervolgd worden. Uitzetting en tot Persona non gratis verklaard worden is zwaarste middel. Dit geldt overigens alleen voor diplomaten die hier geplaatst zijn. Voor diplomaten die bijvoorbeeld op vakantie zijn geldt immuniteit in principe niet
popeye
5 jaar geleden
Dan moet dat verdrag met wenen uit 1964 omtrent onschendbaarheid afgeschaft worden. Nietmeer van deze tijd anno 2018
Antoni
5 jaar geleden
Het verdrag is gesloten in Wenen, niet met Wenen. Het kan gewijzigd worden, afschaffen lijkt mij iets te voorbarig! Diplomatieke onschendbaarheid bestaat overigens om diplomaten te beschermen en om diplomatiek verkeer mogelijk te maken: diplomaten zijn zich er over het algemeen heel goed van bewust dat die onschendbaarheid grote verantwoordelijkheid met zich meebrengt.
tinus1969
5 jaar geleden
@popeye, door dat verdrag van Wenen kunnen Nederlandse diplomaten veilig rondlopen in Rusland, Saoedi-Arabië of andere landen, zonder dat ze zich zorgen hoeven te maken of ze lastige lokale wetten (bv alcohol in Saoedi-Arabië ) overtreden.
Als een diplomaat een aanslag met doden pleegt, zijn er twee opties: De diplomaten status wordt ingetrokken, of niet. In het laatste geval heeft dat consequenties voor de diplomatieke verhoudingen - of niet.