Waarom protesteren ze in Venezuela?

Waarom wordt er geprotesteerd in Venezuela?
Wat zijn hier de redes van, en wat de gevolgen?

Toegevoegd na 1 dag:
Zijn er ook bepaalde landen die Venezuela steunen met geld, voedsel etc?
Of juist bepaalde landen niet(met een reden) en waarom dan niet?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Antwoorden (2)

De protesten in Venezuela zijn tegen de regering. Het aftreden van president Nicolas Maduro wordt geëist.
Nicolas Muduro is weer de opvolger van van Hugo Chávez die op 5 maart 2013 is overleden. Vanaf die datum was Nicolas Muduro waarnemend president en werd op 8 maart 2013 beëdigd.

Op 5 januari 2016 heeft Maduro verder de macht van het parlement beperkt, door de regels zo te veranderen dat niet het parlement maar de president bepaalt wie de directeuren van de Centrale Bank van Venezuela worden. Nicolas Muduro nam deze maatregel één dag voor de bijeenkomst van het nieuwe parlement.
De bevolking verwijt hem ook dat hij niet genoeg doet tegen misdaad en corruptie. De economische problemen zijn gigantisch.
Een belangrijk twistpunt is de eis tot vrijlating van ongeveer zeventig politieke gevangenen, onder wie oppositieleider Leopoldo Lopez. Vorig najaar werd hij veroordeeld tot een celstraf van bijna veertien jaar. Een amnestiewet die de vrijlating moest regelen werd door het Hooggerechtshof, dat op handen is van de president, van tafel geveegd.

Toegevoegd na 8 minuten:
De president staat een referendum toe over zijn aftreden als er 1,85 miljoen geldige handtekeningen worden verzameld. Volgens een recente peiling wil 70 procent van de Venezolanen af van de huidige president die beschuldigd wordt van dictatoriaal optreden en wanbeleid.

Toegevoegd na 1 uur:
De gevolgen van de huidige onrust in Venezuela kunnen zijn:
een nog grotere twee-deling, er komt steeds meer armoede, waardoor de zeer welgestelden omringd worden door degenen die niets of weinig bezitten. Het aantal diefstallen, berovingen en ontvoeringen zal toenemen. Meer misdaad.
Omdat Maduro’s positie zwak is, zal hij steeds hardere maatregelen nemen en de mogelijkheid kiezen van een dictatuur. Er zullen (nog) meer doden vallen onder degenen die opkomen voor hun democratisch recht. Mensenrechten worden steeds meer geschonden en de media worden aan banden gelegd.
Dit kan uiteindelijk leiden tot volksopstanden die altijd honderden onschuldige doden eisen en uitmonden in een burgeroorlog of een revolutie.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
ronron1212
7 jaar geleden
ze is al afgezet en zit niet meer in haar paleis.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@ronron, u bedoelt de Braziliaanse presidente Dilma Roussef. Zij heeft inderdaad al afscheid genomen. Michel Temer is vandaag beëdigd als interim-president.

De vraag gaat over de toestand in Venezuela.
ronron1212
7 jaar geleden
ja zij was een van de redenen en de vreselijk slechte economie
ronron1212
7 jaar geleden
http://nos.nl/video/618750-venezuela-de-onrust-duurt-voort.html
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@ronron, de "zij"die jij bedoelt was presidente van Brazilië, niet van Venezuela waar de vraag over gaat.
In Venezuela gaat het momenteel om de roep om af te treden van de huidige president Nicolás Maduro
Nicolás Maduro Moros was al waarnemend president in 2012 tijdens de ziekte van President Hugo Chávez. Op 19 april 2013 is Maduro officieel ingehuldigd als de 65ste President van Venezuela.
ronron1212
7 jaar geleden
@joanDArc inderdaad ben in de war sorry.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
No sorry, was een mooie gelegenheid om het een en andere op een rijtje te zetten. Is ook waardevol.
Nicolas Maduro is waarnemend president van Venezuela sinds het overlijden van zijn voorganger Hugo Chavez in 2013. Tot dan was Maduro Chavez' rechterhand. De Venezolaanse burgers hebben onder hun regering al jaren te kampen met ernstige tekorten op vlak van voedsel en medicijnen.

Supermarkten zien ellenlange wachtrijen voor hun deur en plunderingen van winkels en apotheken zijn schering en inslag. Ook vrachtwagens worden regelmatig overvallen. "Als mensen niet aan het protesteren zijn, staan ze in de wachtrij," zo zei Marco Ponce, hoofd van het Venezolaans Observatorium van Sociaal Conflict in augustus vorig jaar.
fremar
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nicolás Maduro is sedert 19 april 2013 officieel President van Venezuela. Daarvoor was hij ongeveer een jaar waarnemend president.