Kan iemand in Jip en Janneke taal uitleggen wat er nu met het kabinet aan de hand is?

Ik ben de draad kwijt maar wil wel graag weten wat er nou allemaal speelt.

Toegevoegd na 2 dagen:
Bedankt allemaal, het is een hèèl stuk duidelijker. Dank voor jullie moeite.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2K

Antwoorden (4)

Het kabinet is gevallen. Dat betekent dat ze niet verder gaan met hun werk, omdat dat niet meer kán.

Omdat Wilders niet meer verder wil onderhandelen over de bezuinigingen waar de laatste zeven weken in het Catshuis over is vergaderd, heeft de regering geen meerderheid meer voor die plannen. Daarbij heeft Wilders aangegeven om ook de eerder plannen niet meer te steunen, en dat betekent dat er geen meerderheid meer is in de kamer. In zo'n situatie kán een regering gewoon niet meer regeren, want zonder meerderheid kun je je plannen niet uitvoeren. Het is dan gebruikelijk dat een regering z'n ontslag aanbiedt bij de koningin. Dat heeft Rutte vanmiddag gedaan.

Er moeten dus nieuwe verkiezingen komen, want er moet een nieuwe regering gevormd worden. Vanwege de economische crisis is dat extra lastig: normaal gesproken blijft en regering regeren tot er een nieuwe regering is, en dan blijven ze aan als "demissionair kabinet". Dat wil zeggen dat ze de lopende zaken afhandelen, maar geen "missie" meer hebben, dus geen eigen plannen meer gaan doorvoeren. Maar omdat het nodig is dat er zo snel mogelijk bezuinigd gaat worden, móeten er eigenlijk wel nieuwe plannen bedacht en doorgevoerd worden. De vraag is dus of de diverse partijen dit voor elkaar krijgen in de tweede kamer (zonder dat er dus een 'echte' regering is) of dat alles zal blijven liggen totdat er nieuwe verkiezingen zijn.

Ook wordt erover gediscussieerd wanneer die nieuwe verkiezingen nu moeten komen, want veel partijen het zo snel mogelijk vanwege die crisis en de maatregelen die nodig zijn, maar om nieuwe partijen (die voor het eerst mee willen doen aan de verkiezingen) een kans te geven, is meer voorbereidingstijd nodig, en bovendien zijn er allerlei regels waaraan het uitschrijven van nieuwe verkiezingen gebonden is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
formeel is het kabinet niet gevallen, alleen zien ze het zelf niet meer zitten om door te regeren zonder de steun (was die er?) van wilders en kornuiten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt gelijk, feitelijk hebben ze zélf besloten het ontslag aan te bieden. Maar praktisch gezien kun je zeggen dat Wilders het kabinet heeft laten vallen: 't was niet alsof hij de gevolgen niet wist toen hij besloot om tóch maar niet mee te willen doen.
Mark, Sybrand en Geert hebben 7 weken lang met elkaar gepraat. Alles leek erop dat ze er samen wel uit zouden komen. Geert is toen op de een-na-laatste dag naar huis gegaan om zijn familie te vertellen wat hij besproken had. Familie was boos en zei dat Geert geen vriendjes meer mocht zijn met Mark en Sybrand. Geert vertelde dat aan zijn vriendjes dat de uitkomst van hun gezamenlijk besluit toch wel verassend hard was aangekomen. Mark en Sybrand vonden toen dat Geert heel erg veel gejokt had en dat hij niet meer op hun verjaardagsfeestjes mocht komen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lol. Kweenie of ik jouw uitleg de beste vind, maar hij 's in elk geval wel het leukste!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar Maxime gaat er echt van bálen dat je hem niet bij naam noemt, hoor! :-P
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
tsja je zit in ieder geval wel het meest dichtbij jip en janneke-taal!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
humor!
simpel: Nederland zit in crisistijd. ze moeten bezuinigen, want ze geven per jaar meer uit dan dat er binnenkomt. nu heeft de Europese Unie een eis, dat er niet meer drie procent meer mag worden uitgegeven dan dat er binnenkomt.

Het kabinet (CDA en VVD) en Wilders (PVV) hebben nu 7 weken geprobeerd om zo te bezuinigen, dat men aan die europese eis van 3 procent voldoet: in het zogenaamde Catshuis. Nu hebben ze daar heel veel over onderhandelt, en heeft men economen en wiskundigen van het CPB(centraal planbureau) uit laten rekenen of dit allemaal wel klopt en of de economie daarvan uitgaat. Het totale plan lag er, en heer Wilders heeft toen toch nog nee gezegd, omdat hij vondt dat er op de verkeerde plekken bezuinigt werd. Nu heeft het kabinet zonder de PVV een minderheid en dus mag men het plan niet gaan uitvoeren.

Omdat de bezuinigingen eigenlijk het belangrijkste politieke punt van deze tijd is, betekent dat dus dat de PVV niet meer met de CDA en de VVD kan samenwerken. waarschijnlijk zal het kabinet binnenkort verkiezingen uitschrijven, wat heel erg normaal is na de val van het kabinet. Op naar de stembus maar weer!

Toegevoegd na 1 minuut:
*of de economie daarvan VOORuitgaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De partijen zijn het niet eens geworden over de bezuinigingen van miljarden die nodig zijn om de schulden in Nederland niet verder op te laten lopen.
Nu is het probleem dat het huidig (tot vandaag) kabinet géén meerderheid heeft in de Tweede Kamer. De meerderheid die er eventueel zou moeten zijn om de plannen er door te krijgen in de Tweede Kamer (in totaal zijn er in de Tweede Kamer 150 zetels / stemmen = meerderheid 75 plus één = minimaal 76 stemmen) bestaat niet meer nu het PVV is opgestapt als gedoogpartner.
Het kabinet had dus al géén meerderheid, maar omdat de PVV gedoogpartner was (PVV / Wilders had toegezegd de kabinetsplannen in grote lijnen te steunen, maar behoorde niet tot het kabinet) kwam men toch aan een meerderheid die nodig is om plannen / wetswijzigingen goedgekeurd te krijgen en door te kunnen voeren.
In principe kan / kon men wel door gaan, maar dan zou men steun voor de plannen moeten krijgen van de andere partijen in de tweede kamer (van de 150 zetels / personen).
De oppositiepartijen zoals b.v. PvdA, SP, GroenLinks, D66, Partij van de Dieren en andere zouden de plannen van de VVD en het CDA nooit goedkeuren zodat een meerderheid (weer die 75 stemmen plus 1) voor nieuwe plannen nooit gehaald zouden worden.
Om deze redenen heeft premier Rutte het ontslag van het kabinet bij de koningin aangeboden en zullen er nieuwe verkeizingen komen. Waarschijnlijk komen de nieuwe verkiezingen pas na de zomer zodat ook kleine nieuwe partijen voldoende tijd krijgen om hun verkiezingsprogramma / plannen onder de aandacht van de nederlanders te brengen (b.v. Brinkman ex. PVV)