Wat gebeurt er als iemand in de gevangenis wordt aangehouden voor een ander strafbaar feit?

Wordt de persoon in kwestie opnieuw voorgeleid voor de rechter-commissaris en de gehele afhandeling of is het meer een administratieve afhandeling?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (2)

De procedure is precies hetzelfde, met dat verschil dat de verdachte niet van huis wordt opgehaald (of zich zelf moet melden), maar uit de gevangenis.
Opleggen van voorlopige hechtenis hoeft ook niet natuurlijk.
Als hij/zij tot gevangenisstraf wordt veroordeeld gaat die in zodra hij/zij vrij komt van de huidige straf.
5 jaar geleden
Als een gedetineerde verdacht wordt van een geheel nieuw strafbaar feit, dan wordt deze na de afronding van het vooronderzoek opnieuw aangehouden, waarbij ook onderscheid gemaakt wordt tussen aanhouding op heterdaad en anderzijds aanhouding buiten heterdaad. De verdachte wordt op grond van het feit waarop hij na onderzoek wordt verdacht, binnen 24uur voorgeleid aan de rechter-commissaris.
De gedetineerde heeft dezelfde rechten als ieder ander die van een strafbaar feit wordt verdacht. De procedure die gevolgd dient te worden door het openbaar ministerie is geheel afhankelijk van de tijd die de gedetineerde nog van zijn straf moet uitzitten.