Hoe noem je de beveiliging van Koning Willem-Alexander?

Zijn dat ''normale'' agenten, maar dan in pak of?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2.7K

Antwoorden (2)

Dit zijn medewerkers van de Dienst Koninklijke en Diplomatieke Beveiliging (DKDB). Leden van het Koninklijk Huis en haar gasten worden 24 uur per dag beveiligd. Dit gebeurt in binnen- en buitenland, tijdens functiegerelateerde werkzaamheden en evenementen, maar ook privé.
Ze beveiligen onder meer:
Leden van het Koninklijk Huis
Gasten van het Koninklijk Huis
Staatshoofden en regeringsleiders
Diplomaten of andere hoge buitenlandse gasten
Maar ook: opiniemakers en columnisten (uit de praktijk blijkt dat door het toenemende geweld en de spanningen in de samenleving hun publieke standpunten en meningen een gevaar op dreiging kunnen opleveren).
De DKDB is ontstaan tijdens de reorganisatie in 1993 na de samenvoeging van de Veiligheidsdienst Koninklijk Huis (VDKH), de Dienst Persoonsbeveiliging van het vroegere Korps Rijkspolitie en het VIP-team van de Gemeentepolitie Den Haag. De dienst heeft gedurende zijn bestaan ook enkele jaren ‘Dienst Bewaken en Beveiligen’ (DBB) geheten.
De DKDB bestaat uit de Unit Diplomatieke Beveiliging, Unit Koninklijke Beveiliging en een ondersteunende dienst.
SimonV
5 jaar geleden
Dat zijn normale agenten met een extra traing tot persoonsbeveiliger.
AlphaLimaSierra