Hoe heet het als je erg van een bepaalde plaats houdt, bijv. je geboorteplaats?

Als je veel van je vaderland houdt ben je een chauvinist maar heeft het ook een benaming als je erg van een bepaalde stad houdt?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Opvallend is dat wikipedia onder Chauvinisme ook het ophemelen van eigen regio noemt. Van Dale noemt het echter "blinde liefde voor eigen land".
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor je reactie.

Antwoorden (1)

"Stadsliefde" lijkt mij een geschikt woord hiervoor. Op internet vind je diverse websites waarop dit woord wordt gebruikt voor het verschijnsel dat jij beschrijft.

Een bundel van schrijver Adriaan van Dis over de stad Parijs heeft "Stadsliefde" als titel.
Antoni
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt.