Ben je verplicht mee te werken aan je eigen arrestatie?

Toegevoegd na 11 minuten:
In een uitzending van Pownews is gezegd dat je niet hoeft mee te werken en een stopteken van de politie mag negeren en hier geen extra straf voor krijgt.
Dit geld alleen bij arrestatie en dus niet bij een controle.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
6.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat bedoel jij met meewerken? En wat met tegenwerken dat is de vraag
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een stopteken negeren bijv.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een stopteken is geen arrestatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat je niet zo gauw bestraft kunt worden. Tenzij je iemand slaat of geweld aandoet. Dus in praktijk kun je heel veel maken voor je strafbaar bent. Geld trouwens ook voor degene die je arresteren.

Het beste antwoord

Je kunt je natuurlijk verzetten, maar:

Niet iedereen die aangehouden wordt laat zich rustig meevoeren. Bij veel arrestaties verzet de arrestant zich heftig. Hierbij kan hij zichzelf, de agenten en andere aanwezige mensen in gevaar brengen. Hierdoor zijn er bepaalde regels toegevoegd.
* Als een arrestant zich verzet en overmeesterd wordt, moet hij altijd handboeien om zodat het verzet minder effectief wordt bij het meevoeren naar het politiebureau.
* In sommige gevallen is de arrestant sterker dan de agent. Een agent mag alleen aanhouden, dit is echter niet aan te raden in verband met de veiligheid van de ambtenaar.
* Wanneer het meerdere agenten niet lukt de arrestant in bedwang te houden, mag een agent pepperspray gebruiken om de verdachte te verdoven.
* Pas als de agenten in groot gevaar zijn door het verzet van een arrestant, mag een agent zijn dienstwapen nemen en op de arrestant schieten. In minder heftige gevallen mogen de agenten alleen waarschuwingsschoten afvuren.

Dus je kunt het jezelf net zo moeilijk maken als je zelf wilt, je ontkomt niet aan de arrestatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een agent moet eerst een waarschuwingsschot lossen voordat hij gericht mag schieten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat staat er toch ook wel bij?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een waarschuwing is alleen verplicht als het mogelijk is. Het mag ook mondeling gegeven worden, zolang het maar op niet mis te verstane wijze is.

Andere antwoorden (6)

Nee maar het heeft wel gevolgen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom zou het gevolgen hebben? Kan ook nergens vinden in de wet dat het gevolgen kan hebben, je hoeft zelfs niet te bekennen en je mag als je schuldig bent zelfs de politie proberen te overtuigen van je onschuld.
Wat heet meewerken. Jezelf ertegen verzetten heeft geen zin, want dan word je gewoon in de boeien geslagen en desnoods hardhandig afgevoerd.

Praten tijdens de verhoren is een ander verhaal. Je hebt altijd het recht om te zwijgen. Dus aan een verhoor hoef je niet mee te werken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je mag een stopteken negeren. Je mag wegrennen als ze je willen laten stoppen.

Maar... zodra ze je vast hebben gepakt mag je je niet losrukken. Dat heet wederspannigheid en dát is wel strafbaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zolang je geen fysiek geweld gebruikt of iemand bedreigd mag je alles doen om uit d handen van de politie te blijven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet helemaal juist.

Een verdachte hoeft niet mee te werken aan zijn eigen veroordeling. Dat betekend dus dat je weg mag rennen als je verdachte bent. Of weg rijden etc. Je mag je niet met geweld of bedreiging met geweld verzetten tegen je arrestatie.
Ook zal alles wat jij op je vlucht doet meegenomen worden. Willen ze je dus staandehouden voor niet handsfree mobiel bellen en je gaat er als een idioot vandoor ben je wel aan het einde van de rit je rijbewijs kwijt en krijg je bekeuringen voor elke overtreding die je tussendoor pleegt. Ook zal alle schade die het gevolg is van de aanhouding, bijvoorbeeld het klemrijden, bij jou op je bordje komen.

Als de politie een controle bevoegdheid uitoefent, zoals controle of je in bezit bent van de juiste documenten om je voertuig te besturen, ben je WEL verplicht mee te werken en krijg je anders een boete van nu nog 180 euro, en volgend jaar 340 euro!

Het is dus in veel gevallen wel enigsinds vrijblijvend maar het kan wel verstrekkende gevolgen hebben!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, als je wordt gearresteerd ben je verplicht daar gevolg aan te geven.

In de NL wet is wél bepaald dat je niet hoeft mee te werken aan je eigen VEROORDELING.
(Maar dat is wat anders dan de arrestatie).