Ik krijg constant brieven van een bedrijf gericht aan de vorige bewoner van mijn huis. Dit bedrijf wil het adres echter niet aanpassen. Wat kan ik daaraan doen?

Ik heb onlangs een huis gekocht van iemand met enorme schulden. Nu krijg ik constant brieven met aanmaningen en erger etc. Ik stuur de brief altijd retour, mail en bel het bedrijf. Nu is er 1 bedrijf dat het adres niet aan wil/kan passen van de vorige bewoner omdat ze die niet weten. Dus laten ze het zo staan en ontvang ik alsnog steeds post. Ik vind dit eigenlijk niet kunnen. Kan ik hier wat tegen doen?

5 jaar geleden
2.4K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Geen idee, maar het Juridisch Loket weet hier wellicht wel antwoord op.
https://www.juridischloket.nl/contact/
AnnBoo8146
5 jaar geleden
Ik weet niet hoe je dit kunt oplossen. Maar een tip is wel, vraag bij de gemeente na wie er op jouw adres zijn ingeschreven. Als blijkt dat de vorige bewoner nog op jouw adres is ingeschreven, geef dat dan door aan de gemeente. Zij kunnen in hun administratie dan, zolang een nieuw adres niet bekend is, wel een melding plaatsen.
tinus1969
5 jaar geleden
Goede tip van @AnnBoo8146; verder valt er weinig te doen, en is systematisch blijven doorgaan met terugsturen de beste optie.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
Volgens mij is dit een soort van stalking.
Spreek je rechtsbijstand even aan een laat hun advocaat een mooie dwingende brief sturen naar de schuldeiser.
Ritsuka
5 jaar geleden
ik stuur het een tijdje terug, als ik na een jaar nog steeds post blijf krijgen, gooi ik het gewoon in de papierbak.
LeonardN
5 jaar geleden
https://www.postnl.nl/klantenservice/vragen/klacht/verkeerd-bezorgde-post.html Zet met een pen een kruis door de adresgegevens.
Schrijf op de envelop (of kaart) ‘Vertrokken – Retour afzender’.
Stop de post in een oranje brievenbus of geef deze af op een PostNL-locatie.

Antwoorden (2)

Nee, daar kun je helaas weinig tegen doen.
Laat ze één keer, stel ik voor, duidelijk weten dat je al hun volgende post ongeopend in de haard gooit.
En doe dat dan ook.
En er verder niet wakker van liggen.
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Schenden van het briefgeheim lijkt mij een zeer slecht voorstel. Post niet meer retourneren houdt ook het probleem in stand, ipv het op te lossen.
De brief is wel op uw adres bezorgd, maar u weet dat deze niet aan u is gericht. Of de brief een aanmaning bevat of erger nog weet u niet. U bent officieel niet op de hoogte van de inhoud van de brief, aangezien u post die niet aan u is gericht, niet mag openen of vernietigen.
Artikel 13 van de Grondwet: 1.
1. Het briefgeheim is onschendbaar, behalve, in de gevallen bij de wet bepaald, op last van de rechter.
Als u post ontvangt die niet voor u bedoeld is, kunt u de post aan de afzender terug sturen. Haal met pen een flink kruis door het adres en schrijf met flinke letters op de envelop: Retour afzender (Adres onbekend). Dat is het enige dat u mag en moet doen.
De streepjescode rechtsonder hoeft u niet ongeldig te maken. Het is vervolgens de verantwoordelijkheid van de afzender om uw adres niet meer te gebruiken en het juiste adres van de gevlogen debiteur op te sporen. In ieder geval te achterhalen dat de geadresseerde niet op uw adres is ingeschreven (mits deze zich heeft uitgeschreven).
Incassobureaus, deurwaarders en bedrijven die aanmaningen versturen krijgen regelmatig post terug met de opmerking: adressant is verhuisd of woont niet meer op dit adres, volgende brief wordt vernietigd enz enz., in de hoop van de schuldeiser bevrijdt te zijn.
Als de afzenders constateren dat de geretourneerde brieven geopend zijn geweest, mogen zij ervan uitgaan dat u inderdaad wel de geadresseerde bent en niet iemand die een briefgeheim schendt.
Dus: brieven óngeopend retour zenden, zolang u hier geen dagtaak aan hebt.
Bedenk ook dat weggooien van de post het probleem niet oplost, maar het probleem juist in stand houdt.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik denk dat die duidelijk is geweest en dat het bedrijf het niet wil veranderen, en dan moet jij de brieven op de post gooien? Doei ik hoop dat hij dit op papier heeft staan of bij een bel dat jij het heeft opgenomen.
Gaat om wat voor reden de deur er uit gaar het hun geld kosten.
Gewoon bij het oud papier zij moeten controleren of die persoon daar staat ingeschreven je kan zelf ook een controle doen bij uw gemeente.