Mag de belastingdienst zomaar een datum van een week verder op een bericht zetten?

Ik krijg een bericht op de 20e juli, gedateerd op de 27e. Met de mededeling dat er een week na datum uitbetaald wordt.. vreemd, dat lijkt mij valsheid in geschrifte?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
4.3K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dat mag. De Belastingdienst heeft een gerechtvaardigde reden om de brief te antedateren.
Valsheid in geschrifte is heel iets anders. Dat is opzettelijk de inhoud van een schriftelijke tekst veranderen met als doel de ontvanger te misleiden. Dat is bij de belastingdienst niet aan de orde. U wordt niet misleid, u wordt een week na datum uitbetaald, precies zoals het er staat en hebt tevens de mogelijkheid om ruim binnen de wettelijke termijn te reageren.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@marjorie, ik bedoel natuurlijk postdateren. Nadateren of later dateren. Vooruit dateren zodat men meer tijd heeft. Het toetsenbord neemt hier een loopje met mij.
Maar ook dat mag als er een gerechtvaardigde reden voor is.

Antwoorden (1)

Ja, dat mag, geen paniek.
Belastingdienst:
Waarom ligt de datum van mijn brief in de toekomst?
Goeie vraag. Want dat is best vreemd. Maar we hebben daar wel een reden voor.
Want wij versturen honderdduizenden brieven per week. En soms wel een miljoen per dag. Deze brieven printen we meestal ’s nachts. Het printen van al die brieven kost tijd. Soms duurt het printen van een grote mailing zelfs een aantal dagen.
Gebruiken we de datum van vandaag en printen we de brief ook vandaag, maar versturen we hem morgen pas. Dan ontvangt u de brief op zijn vroegst overmorgen
Of misschien nog wel later.
Stel dat in de brief staat dat u moet reageren. En u hebt daar 4 weken de tijd voor vanaf de datum van de brief. Dan hebt u geen 4 weken de tijd, maar minder.
Dat kan natuurlijk niet.
En om dát te voorkomen, ligt de datum van uw brief in de toekomst.
Zó geven we u en alle andere mensen een paar dagen extra de tijd om te reageren.
____________
Zowel bij antidateren als postdateren geldt dat het is toegestaan zolang er een legale reden voor is.
Sorry... er een legitieme reden voor is.
Toegevoegd op 22 juli 2018 15:03: tekst
SimonV
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
Je bron is een argument waarom de belasting het doet, het geeft niet echt weer of het nu mag of niet.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
+plus @Simon, dat antedateren in dit geval is toegestaan ligt besloten in de uitleg waarom de belastingdienst het doet. De belastingdienst heeft een gerechtvaardigde reden.
LeonardN
5 jaar geleden
Dus ze mogen postdateren(antedateren is precies het omgedraaide) omdat ze het uitleggen, of omdat de reden gerechtvaardigd is? Is het anders wel direct strafbaar?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Simon, zowel bij antidateren als postdateren (vooruit dateren) geldt dat het is toegestaan zolang er een gerechtvaardigde reden is. Je antwoord blijft dus juist.
Je begrijpt dat ik postdateren bedoel. (mijn Italiaanse Stol.it google machine leeft momenteel een eigen leven, is in shock, zeker nu er vanmorgen een persoon uit dit dorpje uit de Etsch (de Adige) opgehaald is en ook nog bekend is geworden dat Frau Merkel haar jaarlijkse vakantie hier dit jaar overslaat).
LeonardN
5 jaar geleden
"zowel bij antidateren als postdateren (vooruit dateren) geldt dat het is toegestaan zolang er een gerechtvaardigde reden is" Kan je dat hard maken? Waarom is het niet zo dat postdateren mag zolang het niet de bedoeling heeft om te frauderen? En als je daadwerkelijk een gerechtvaardigde reden nodig hebt, zou dat een aanvulling zijn op het antwoord, nu ontbreekt dat een soort. Voorbeeld:
1.
V: Mag de politie in dit geval door rood rijden?
A: Ja dat mag, ze moesten snel bij een plaats delict zijn vs. 2.
V: Mag de politie in dit geval door rood rijden?
A: Ja dat mag, de politie heeft daar ontheffing voor als zij de juiste signalen daarvoor voeren en met spoed bij een plaats delict moeten zijn, ze voerden die signalen en hadden idd spoed om bij... Antwoord 1 zou je ook juist kunnen noemen, echter is onduidelijk hoe het nu zit. Zo ook bij dit antwoord.
SimonV
5 jaar geleden
Antwoord aangevuld.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Simon, het postdateren hetgeen de Belastingdienst doet en waarbij zij deze handeling met redenen omkleedt, is geen legale reden maar een legitieme reden.
Legaal betekent dat er geen wet is die het kan verbieden.
Legitiem betekent dat het gerechtvaardigd is.
Hetgeen de Belastingdienst doet, doet zij om de ontvanger tegemoet te komen. Om deze reden is postdateren een rechtvaardige, legitieme handeling.
SimonV
5 jaar geleden
Bedankt, aangevuld.