Wat betekent: Reken met iemand?

Een Egyptische man die redelijk Nederlands spreekt, zegt na een ruzie “ik reken met jou”, “ik laat zien hoe ik met jou reken” etc meerdere malen. Omdat ik geen gebrekkig Nederlands begrijp, vraag ik me of iemand enig idee heeft wat dit zou kunnen betekenen. Nogmaals de sfeer was niet goed en het was via WhatsApp.

BVD

5 jaar geleden
1.5K
Amadea
5 jaar geleden
Niet rekenen maar afrekenen, vermoedelijk. Of in mondeling duidelijk Nederlands: ik zal het je betaald zetten. De vraag is op welke manier....
Ritsuka
5 jaar geleden
'Ik reken af met jou' is het enige dat ik kan bedenken
Utrecht
5 jaar geleden
Ik reken met jou af.
Oftewel: dit ga ik je nog een keer betaald zetten.

Antwoorden (2)

Moeilijk te zeggen, want je schetst de context beknopt.
Ik zou gokken op: ik hou rekening met jou.
5 jaar geleden
3 mogelijkheden : Ik reken op jou. Ik hou rekening met jou. Ik reken af met jou.

'Ik reken met jou' en 'Ik laat zien hoe ik met jou reken'
Het meest logisch lijkt 'ik reken af met jou'. Geschreven is er het nadeel : geen intonatie, maar aangezien vs zegt 'de sfeer was niet goed' is afrekenen logisch. Het houdt in een ruzieachtige sfeer en een belofte van : 'We zijn nog niet klaar, je gaat nog merken hoe ik met je afreken'.