Is de openbare erkenning van de Armeense genocide in Turkije strafbaar?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedoel je dat het strafbaar is als je het in Turkije in het openbaar erkent, of bedoel je dat het in zijn algemeenheid strafbaar is als je deze volkerenmoord als genocide erkent?

Het beste antwoord

Ja, in Turkije is de openbare erkenning van de Armeense genocide strafbaar op grond van artikel 301 uit het Wetboek van Strafrecht. Op grond daarvan werden onder andere Orhan Pamuk en Hrant Dink vervolgd voor het erkennen van de genocide op de Armeniërs.
Ironisch genoeg geldt in Frankrijk het omgekeerde: daar is ontkenning juist strafbaar.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Deze reactie was voor bij dit antwoord bedoeld, maar de verbinding wordt steeds verbroken. Staat het plotseling ergens anders. Het proces tegen Orhan Pamuk is in 2006 geseponeerd. Hij werd aangeklaagd, niet omdat hij de Genocide had vermeld maar omdat hij de Turkse officiële lezing in twijfel trok en zij hem daarom h Hrant Dink werd in 2007 doordgeschoten door een jonge ultra-nataionalist. Bij de begrafenis van Hrant Dink riepen tienduizenden Armeniërs de leuze: ‘Wij zijn allen Armeniërs’.
De Turkse regering is er door het Europse Hof voor de Rechten van de Mens herhaaldelijk op gewezen dat de oude bepalingen in het nieuwe wetboek voor problemen kunnen zorgen, omdat conservatieve aanklagers ze kunnen misbruiken. Zij dringen erop herhaaldelijk op aan het hele artikel te verwijderen.
De aangeklaagden op grond van artikel 301 waren allen het slachtoffer van de ultra-nationalistische vreselijke aanklager Kemal Kerincsiz. Op 5 augustus 2013 werd Kemal Kerincsiz veroordeeld tot levenslange gevangenisstraf tijdens het Ergenekon proces. Hij werd overigens met 14 anderen gevangen vrijgelaten in maart 2014.
Zeggen dat de massamoord gelijk staat aan genocide is niet strafbaar op grond van art 301, of het verstandig is, is iets anders.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Moet zijn:
Hij ( Orhan Pamuk) werd aangeklaagd, niet omdat hij de Genocide had vermeld maar "omdat hij (Ohran Pamuk) de Turkse officiële lezing in twijfel trok en zij hem daarom haatten." Dit was een belediging van de Turkse Identiteit.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In Frankrijk is het ontkennen van de Armeense genocide niet strafbaar.
In 2006 kwam Frankrijk met een wet die het strafbaar stelde die in januari 2012 werd goedgekeurd.
Het Franse Constitutionele Hof verklaarde de wet in februari 2012 echter ongrondwettig, omdat deze strijdig zou zijn met de vrijheid van meningsuiting.
In de het verslag d.d. 25 april 2015 van Mustafa Emili staat dat het ontkennen in Frankrijk lange tijd strafbaar is geweest, dit is onjuist. De wet is na één maand al ongrondwettig verklaard.
https://wijblijvenhier.nl/22622/laat-armeense-nederlanders-turkse-nederlanders-gewoon-harmonie-rust-leven/

Andere antwoorden (1)

Neen, openbare erkenning van de Armeense Genocide is niet strafbaar, integendeel.
In Turkije wordt de genocide wel vaak de Armeense kwestie genoemd. Andere landen hebben de massamoord officieel erkend als genocide, een standpunt dat wordt gedeeld door de meeste genocide geleerden en historici.[

Toegevoegd na 1 minuut:
Zoals eerder is aangegeven, worden de massale moordpartijen van begin 20e eeuw door de meeste westerse historici als genocide erkend. Ton Zwaan noemt de volkerenmoord op de Armeniërs de "vergeten genocide".[34] Daarnaast is er een grote internationale lobby die streeft voor erkenning, voornamelijk opgezet door de Armeense diaspora. Verschillende media beschouwen de Armeense genocide 'officieel' als feit, o.a. The New York Times.

Toegevoegd na 12 minuten:
Turkije ontkent niet de massamoord, zij vinden dat het woord genocide geen goede term is voor de massamoord op Armeniërs die in 1915 begon onder de Ottomaanse heerschappij.

Toegevoegd na 3 uur:
Met mijn eerste zin bedoel ik: openbare erkenning van de Armeense Genocide

Toegevoegd na 3 uur:
(De verbinding werd plotseling verbroken)
Met mijn eerste zin bedoel ik: openbare erkenning van de “Armeense genocide door deTurken” is niet strafbaar, integendeel zelfs.
Dat is net iets anders dan de erkenning van de “Armeense genocide” door de Turken.

In April 2006 heeft de the Turkish Human Rights Association van Turkije de massamoord als genocide erkend.
Sinds de "I Apologize" campagne in 2008, worden er elk jaar op 24 april herdenkingen voor de genocide gehouden in verschillende Turkse steden.
De Vereniging voor Mensenrechten van Turkije, gevestigd in Ankara, heeft er in april 2014 nogmaals in het openbaar bij de regering op aangedrongen de Armeense massamoord te erkennen als genocide.
Zij zijn niet gearresteerd.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dit klopt niet (helemaal): erkenning van deze genocide wordt in het WvS van Turkijke weliswaar niet met name genoemd als grond voor vervolging, maar in de praktijk wordt de erkenning van de genocide op de Armeniërs wel degelijk als strafbaar feit gezien. In Turkije durft dan ook bijna niemand hierover in het openbaar in die termen te spreken. Zie mijn antwoord.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In artikel 301 van het Turks wetboek van strafrecht wordt belediging van de Turkse identiteit strafbaar gesteld. De Nobelprijswinnaar Orhan Pamuk, schrijfster Elif Elif Şafak en de Nederlander Joost Lagendijk zijn wegens hun kritische uitlatingen, op basis van dat artikel 301 vervolgd door nationalistische openbare aanklagers.
Altijd gevolgd door vrijspraak.
De Armeense journalist Hrant Dink kreeg zes maanden straf, niet wegens het vermelden van de genocide, maar omdat hij gezegd zou hebben dat het Turkse bloed besmet is. Hij werd bedreigd en vermoord door een zeventienjarige ultranationalist uit de Zwarte Zee-stad Trabzon.
De aanklacht tegen Orhan Pamuk was omdat hij in een interview gezegd had: "In Turkije werden een miljoen Armeniërs en 30.000 Koerden vermoord. Daarover spreekt niemand en zij haten mij omdat ik erover spreek..." Het ging om de toevoeging: "Zij haten mij omdat ik erover spreek." M.a.w. er is geen vrijheid van meningsuiting, hetgeen een belediging van de Turkse identiteit zou zijn.
Bij de eerste zitting op 16 december 2005 werd het proces verdaagd tot februari 2006. Op 22 januari 2006 heeft de Turkse justitie de aanklacht ingetrokken.
Over het begrip nationale identiteit zijn ware veldslagen gevoerd in Turkije. De Tukse identiteit is vervangen door Turkse Staat. Volgens het Europees Hof voor de Mensenrechten legt artikel 301 de vrijheid van meningsuiting in Turkije aan banden. Men doet er alles aan om bij herziening van de Turkse grondwet dit artikel geheel uit de wet te halen.