Wat als er geen troonopvolger is?

Wat als je enigskind ben en 1e troonopvolger bent en geen kinderen hebt en de ouders overleden zijn en je gaat zelf dood, wie is dan de volgende troonopvolger?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (1)

Als het goed is, voorziet de wet daarin. In Nederland althans is dat zo. De volgorde van opvolging ligt helemaal vast. Is er niemand meer, dan wordt er iemand aangewezen (die het wil doen uiteraard) en vanaf dat moment gelden de regels voor erfopvolging weer vanaf die persoon.

Indien bij overlijden van de Koning of bij afstand van het koningschap een opvolger ontbreekt, worden de kamers ontbonden. De nieuwe kamers komen binnen vier maanden na het overlijden of de afstand in verenigde vergadering bijeen ten einde te besluiten omtrent de benoeming van een Koning. Zij kunnen een opvolger alleen benoemen met ten minste twee derden van het aantal uitgebrachte stemmen."
Aldus artikel 30 lid 2 van onze Grondwet. Als er geen enkele "Oranje" meer is die volgens de wettelijke regels in aanmerking komt, kiezen de Kamers een nieuwe koning.

Ziet de laatste Koning bij leven de situatie aankomen dan geldt lid 1 van dit artikel:Artikel 30

Wanneer vooruitzicht bestaat dat een opvolger zal ontbreken, kan deze worden benoemd bij een wet. Het voorstel wordt door of vanwege de Koning ingediend. Na de indiening van het voorstel worden de kamers ontbonden. De nieuwe kamers beraadslagen en besluiten ter zake in verenigde vergadering. Zij kunnen het voorstel alleen aannemen met ten minste twee derden van het aantal uitgebrachte stemmen.
Toegevoegd op 10 juni 2018 14:40: tekst
Computoon
5 jaar geleden
kierkegaard47
5 jaar geleden
Lijkt me juist. Wat ik me alleen afvraag: is er gesteld dat er een opvolger aangewezen _moet_ worden, of zou men in die situatie er ook voor kunnen kiezen om _geen_ opvolger aan te wijzen als erfelijk monarch? (dus in feite: de monarchie op dat moment af te schaffen)?
Computoon
5 jaar geleden
Dat zou kunnen maar niet pas op het moment dat dit gaat spelen, dat moet eerder gebeuren. De Grondwet moet er namelijk voor aangepast worden en daarvoor geldt een uitgebreide procedure. Je kunt niet tijdens het "spel" de regels veranderen.
kierkegaard47
5 jaar geleden
Hmmm… ze zouden anders wel moeten op het moment dat ze geen gegadigden zouden kunnen vinden. Maar goed, ik geef toe dat dat een extreem onwaarschijnlijk scenario is.