Waarom is roos een meisjeskleur?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
roos? dat is geen kleur!!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een roos is een bloem en wanneer het met een hoofdletter is geschreven een meisjesnaam. Ik denk dat je 'roze' bedoeld.

Antwoorden (2)

Omdat men dat leuk vond. Het is trouwens niet altijd zo geweest. Tot ongeveer 1945 was het precies andersom, en werden jongetjes rose aangekleed. En waarom het evranderd werd, geen idee.
Dat blauw de meisjeskleur was, kan voor de katholieken wel verklaard worden uit het gegeven dat blauw de kleur van maria is. maar daar hebben andere geloven geen boodschap aan.
anneliez
12 jaar geleden
Heb jij je ook weleens afgevraagd waarom roze over het algemeen als meisjeskleur wordt beschouwd en blauw als jongenskleur? Volgens Chinese wetenschappers stamt het sekseverschil voor bepaalde kleurenvoorkeuren uit ons verleden als jager-verzamelaar. Vrouwen die rijp fruit en bessen dienden te zoeken, werden aangetrokken door paarse en rode tinten. De mannen daarentegen ontwikkelden een voorkeur voor de heldere blauwe lucht, als goed signaal voor de jacht. Behalve roze en blauw namen de wetenschappers ook andere kleuren onder de loep. Waar vrouwen ook vaak voor paars en wit gaan, kiezen mannen vaker voor groen. Verder zouden introverte mannen dol zijn op geel, neurotische vrouwen erg van grijs houden en valt bruin bij beide seksen niet in de smaak.