Kan iemand na 15jaar nog aangifte tegen mij doen van zware mishandeling?

15jaar geleden heb ik iemand zwaar mishandeld die geen zegt nu dat ze daar aangifte van gaat doen kan dat?? Of is het na 15jaar verjaard??

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.2K
Utrecht
5 jaar geleden
Niet verstandig om hier zelf te zeggen dat je iemand zwaar hebt mishandeld. Klinkt als een schuldbekentenis.
Je wordt door iemand beschuldigd van zware mishandeling 15 jaar geleden en diegene overweegt hiervan nu aangifte te gaan doen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Misschien inderdaad niet echt verstandig om het zo te zeggen maar ja is wel gebeurt. Vraag me af of het uit maakt dat de persoon al die tijd wel met me is blijven omgaan zelf toen ik in 2009 vrij kwam na een detentie van 4 jaar is de geen weer met me blijven om gaan tot nu maar een paar dagen geleden hebben we ruzie gekregen zonder dat daar eenige VROM van geweld bij kwam maar alleen verhaal en heeft de persoon me gezegd zo nu ga ik je aan geven als een vorm van wraak denk ik. Ik moet afwachten wat er verder gaat gebeuren een andere keuze heb ik niet op het raadplegen van mijn advocaat na dan.

Antwoorden (2)

Het is moeilijk te zeggen zonder de exacte omstandigheden te weten, of dit is verjaard of niet.
Maar het lijkt erop dat deze nog niet is verjaard.
De verjaringstermijn is afhankelijk van de straf die ervoor staat. Voor zware mishandeling staat een gevangenisstraf van 12 jaar. En soms kan deze nog met 1/3 worden verlengd.
De verjaringstermijn voor misdrijven, waarvoor een gevangenisstraf van 8 jaar of meer geldt is 20 jaar.
5 jaar geleden
Antoni
5 jaar geleden
Op zware mishandeling staat een gevangenisstraf van _MAXIMAAL_ 12 jaar. Het is dus lang niet zeker dat iedere persoon die wordt vervolgd vanwege zware mishandeling wordt veroordeeld tot 12 jaar gevangenisstraf.
LeonardN
5 jaar geleden
Wat is het antwoord?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ok bedankt voor de reactie er WAS wel lichamelijk letsel ik heb geen wapen gebruik alleen mijn handen en voeten. Ik hoop maar dat het mee zal vallen als er een aangifte gedaan wordt maar na deze reactie zie ik het somber in om dat ik al een strafblad heb waar meerdere gewelds delikte. Op hoop van zegen dan maar
Inekez1
5 jaar geleden
Aangifte doen kan ze sowieso. Onderzoek zal vervolgens moeten uitwijzen of u nog vervolgd kan worden. Ook als het slachtoffer inmiddels lichamelijk geheel hersteld is, kan zij nog steeds psychisch letsel hebben waar zij mogelijk de rest van haar leven op meer of mindere mate last van blijft houden. In dat geval is het volkomen terecht dat u daar alsnog voor ter verantwoording wordt geroepen.
Men kan zelfs na de verjaringstermijn nog aangifte doen.

Of het nog door het OM onderzocht gaat worden is afhankelijk van de bewijzen en getuigen van het vergrijp.

Na het sluiten van het onderzoek kan het OM alsnog beslissen om niet tot vervolging over te gaan.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Getuigen zijn er niet. Alleen is mijn door de geen gezegd dat hij behandelt is door dokters en ik denk dat ze dat wel terug kunnen vinden. Er is wel gezegd ook door de politie in die tijd dat hij aangifte moest doen maar dat wilde hij toen niet doen. Nu naar al die jaren wil hij in zijn eigen worden wraak nemen door aangifte te doen. Ik kan niet veel meer doen dan afwachten denk ik.
LeonardN
5 jaar geleden
+antwoord op de vraag