Naamsoorsprong Tak.
Het Meertens Instituut geeft als mogelijke verklaring dat het achtervoegsel Tac ontstaan kan zijn uit Middeleeuwse namen zoals Woitac en Dirtac, omstreeks de 13e eeuw voorkomend. Tac zal dan later weer als Tack of Tak zijn geschreven. De naam kan ook worden verklaard als 'voorwerp met scherpe punt; al wat vorksgewijze uitloopt; tak, rijs, spruit' (Haeserijn-1954, pag. 164) Een reeds in 1916 uitgebrachte publicatie van P.C. Labrijn betreffende het Brabants-Zeeuwse geslacht Tack vermeldt als mogelijke verklaring 'het oude Vlaamse gebruik aan herbergen een groene tak uit te steken, wanneer daar een begrafenismaal werd gehouden.' De familienaam Tak is soms ontstaan uit een gelijkluidende familienaam of door een andere schrijfwijze als zodanig overgenomen. Een goed voorbeeld hiervan is dat er door de arrondissements-rechtbank van Rotterdam op 7-5-1979 is besloten dat alle nakomelingen van Deodorus van der Tak, geb. in 1818 te Rotterdam, als zoon van Pietertje van der Tak welke door de stadsvroedvrouw was aangegeven als Deodorus Tak, de tussenvoegsels "Van der" terugkregen. Alle akten van de burgelijke stand betreffende deze nakomelingen zijn hierdoor gewijzigd (J.A.M. van der Tak, 'stamreeks Van der Tak' in Zuidhollandse stam-en naamreeksen, Rotterdam 1986, pag. 246-256.) In de meeste gevallen wordt Tack, door modernisering van de taal, later als Tak geschreven. In een enkel geval blijft de schrijfwijze Tack wel in stand. De volgende familienamen zijn bekend: Tak, Tack, Tac, Tacq, Taks, Tax, Takke, Tacke, Takken en Van der Tak. Het zal zeker niet zo zijn dat al deze geslachten aan elkaar verwant zijn. Zelfs onder de naam Tak zijn er meerdere geslachten gevonden waarvan een familierelatie niet meteen voor de hand ligt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Kijk hier eens:
Familienaam: Tack
Herkomst: West-Vlaanderen

Bijzonderheden: http://users.skynet.be/tack-tytgat/genealogie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hieronder vind je een overzicht van 1947 (volkstelling) van de verspreiding van de naam Tack.

Toegevoegd na 7 minuten:
Behalve bij de geertens-link, is er ook informatie te vinden op: http://194.171.109.12/index.php?zoekterm=tack&exact=Ja&status=T
(Centraal bureau voor Genealogie)