Tijdens de spartakusopstand hielpen de freikorpsen de regering , waren dit conservatieven?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.4K
ronron1212
5 jaar geleden
https://nl.wikipedia.org/wiki/Spartacusopstand
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dankjewel! En ferkorps stonden tegen over de oude conservatie elite van het keizerrijk pruisen neem ik aan?

Antwoorden (1)

Ja, dit waren conservatieven. Uit deze rechtse milities zou later de SA (Sturmabteilung) van de nazi’s gerecruteerd worden.
De Spartakusbond was in 1915 het leven geroepen door onder meer Karl Liebknecht en Rosa Luxemburg. In het begin heette deze bond Gruppe Internationale. Aanhangers van de bond voelden zich verwant met het communisme en waren tegen oorlogsvoering. De naam van de Spartakusbond verwees naar de slaaf Spartacus, die in het jaar 73 v. Chr. rebelleerde tegen de Romeinen. Op dezelfde manier moesten arbeiders in opstand komen tegen de hun uitbuitende klasse.
Na de woelige Novemberrevolutie van 1918 – op 9 november vluchtte keizer Wilhelm II naar Nederland – probeerde de Spartakusbond samen met de Unabhängige Sozialdemokratische Partei Deutschlands (USPD) en een groep revolutionairen het gezag in de Duitse hoofdstad over te nemen. Doel was het stichten van een radenrepubliek naar Russisch voorbeeld. De sociaaldemocraten en het leger sloegen de opstand genadeloos neer. Liebknecht en Luxemburg vonden op 15 januari 1919 de dood toen rechtse vrijkorpsleden hen vermoorden. Het lijk van Rosa Luxemburg belandde in het Berlijnse Landswehr Kanal (en werd daar pas gevonden op 31 mei 1919), terwijl Karl Liebknechts restanten gedumpt werden in een Berlijns mortuarium.
De Spartakusopstand kostte het leven aan 156 burgers en 17 militairen uit het rechtse Freikorps.
SimonV
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
Waaruit zou nu blijken dat het conservatieven waren?