Wat gebeurt er als je de avondklokboete niet wil betalen?

Vriend van een huisgenoot was hier laatst op bezoek en hij neemt het niet zo nauw met de avondklok. Zoals gewoonlijk vertrok hij dus weer eens veel te laat, maar werd hij dit keer wél betrapt sinds de invoering van de avondklok. Het boeit hem alleen niet zo veel, dus hij gaat het niet betalen. Wat zijn hiervan de gevolgen?

1.7K

Het beste antwoord

CJIB:

Betaalt u de boete niet op tijd of niet het hele bedrag? Dan krijgt u maximaal 2 keer een aanmaning. Het bedrag van de eerste aanmaning is € 20,00 hoger dan de boete. Het bedrag van de tweede aanmaning is 20% hoger dan het bedrag van de eerste aanmaning. Hiervoor geldt dat het bedrag minimaal € 40,00 hoger is.

Hebt u de boete nog niet betaald? Dan kunnen wij een aantal dingen doen om u alsnog te laten betalen:

We halen geld van uw rekening
Dit bedrag mag niet hoger zijn dan € 500,00 per keer. U krijgt daarna een brief. De brief heet 'kennisgeving van verhaal'.

We leggen beslag op uw inkomen
We vragen dan aan uw werkgever of uitkeringsinstantie om elke maand een deel van uw inkomen aan ons te betalen.

We vragen de deurwaarder u te laten betalen
Betaalt u de tweede aanmaning niet op tijd? Of niet het hele bedrag? Of lukt het ons niet geld van uw rekening te halen? Dan vragen wij een deurwaarder om u te laten betalen. U moet dan de kosten van de deurwaarder betalen.

We vragen de officier van justitie om u in de gevangenis te zetten
Hebt u niet het hele bedrag betaald aan de deurwaarder? Dan kan de officier van justitie toestemming vragen aan de rechter om u in de gevangenis te mogen zetten. Wij geven daarvoor dan opdracht aan de politie. Voor elke € 50,00 die u moet betalen moet u één dag de gevangenis in. Hiervoor geldt een maximum van 7 dagen per straf. Dit is een manier om u te dwingen om te betalen.

Misschien vindt hij de boete nu wat boeiender.
SimonV