Valt het herhaaldelijk (soms valse) aangifte doen onder stalking?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.7K
TurfGraver
6 jaar geleden
Vals aangifte is strafbaar (misdrijf).

Antwoorden (1)

Stalking, in de wet belaging genoemd, kent een hele brede delictsomschrijving. Er zijn ontzettend veel handelingen die onder stalken kunnen vallen. Stalking wordt in het Wetboek van Strafrecht (artikel 285b) omschreven als het wederrechtelijk, stelselmatig en opzettelijk inbreuk maken op de persoonlijke levenssfeer van een ander met het oogmerk die ander te dwingen iets te doen, niet te doen of te dulden dan wel vrees aan te jagen.

Laten we voorop stellen dat het doen van een terechte (niet-valse) aangifte is nooit strafbaar is en dus ook niet valt onder stalking. Aangifte doen van een strafbaar feit is immers een recht van ons allen en derhalve geen wederrechtelijke inbreuk op de persoonlijke levenssfeer van een ander.

Het doen van een valse aangifte is wel strafbaar. Je zou kunnen beargumenteren dat het doen van een valse aangifte valt onder de delictsomschrijving van stalking. Als je kijkt naar de wetsgeschiedenis van artikel 285B zegt de wetgever het volgende:

"Bij belaging wordt iemand opzettelijk door een ander herhaaldelijk lastiggevallen en wordt daardoor een inbreuk gemaakt op iemands persoonlijke levenssfeer. Dit kan door een en dezelfde activiteit, maar ook door middel van een variëteit aan gedragingen, zoals bijvoorbeeld:... het verspreiden van valse geruchten over het slachtoffer,... het telkenmale nodeloos aanspannen van gerechtelijke procedures etc."

In de wetsgeschiedenis zijn nog veel meer voorbeelden te vinden, het betreft ook zeker geen limitatieve lijst, maar ik haal deze voorbeelden hier aan om te laten zien in welke hoek je moet denken bij het feit stalking. Bij het doen van valse aangiftes, worden er valse geruchten over iemand verspreid. Wanneer dat stelselmatig gebeurt om iemand bijvoorbeeld ergens toe te dwingen, kan dat absoluut onder stalking vallen.

Overigens zal het veel vaker voorkomen dat er in het geval van valse aangiftes vervolgd wordt wegens het doen van een lasterlijke aanklacht, artikel 268 Sr. Dat is een bepaling die speciaal in het leven is geroepen om het opzettelijk doen van valse aangiftes teneinde de eer of goede naam van een persoon aan te tasten, strafbaar te stellen. Echter, op dit strafbare feit staat een lagere maximumstraf (2 jaar) dan op het strafbare feit stalking (3 jaar). Het is dus niet helemaal vanzelfsprekend dat het OM enkel vervolgt voor een lasterlijke aanklacht wanneer ook aannemelijk is dat het feit onder stalking kan vallen.