Waarom zegt een cassierre altijd : deze maar doen ???

als je bij een winkel bent en je legt iets op de toonbank zeggen ze meestal. deze maar doen ?
ja waarom leg ik het er anders neer.
eigenlijk is dat toch een hele domme vraag. ik pak voor de lol iets en leg het er neer.
ik snap wel dat het een gewoonte is voor hun. maar vind het soms best irritant

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Het is gewoon een beleefde bevestiging van aankoop. Je kunt ook niks zeggen, dat is nog veel irritanter (en dat gebeurt ook vaak). In principe sluit je door ''ja'' te zeggen een mondelinge overeenkomst tussen verkoper en koper en hiermee geef je je accoord om het te laten berekenen/scannen. Als je er over nadenkt, zoals jij gedaan hebt, is het natuurlijk wel vreemd, maar bedenk maar eens een andere tekst.

Deze gaat het worden? zeggen ze ook vaak! Is gewoon een standaardzinnetje om het gesprek te openen... Het zou natuurlijk ook kunnen dat je iets op de toonbank legt omdat je er een vraag over wilt stellen. Als de cassiere het dan al in een tasje aant proppen is staat dat ook weer raar.

De caissiere wil gewoon vriendelijk zijn. Als zij ziet dat u ergens naar op zoek was en even hebt staan tobben voor het rek, vind ik het een hele oplettende opmerking. Het is gewoon een retorische vraag, niks om je aan te ergeren.

Zo'n iemand moet het gesprek beginnen. Wellicht is het vriendelijker om te vragen "Deze wordt het", of "Is dit alles". Ze willen eigenlijk weten of je dit artikel wilt afrekenen, of nog van plan bent meer uit te zoeken. Ik denk dat je er goed aan doet de cassiere voor te zijn, en zelf iets te zeggen. "Deze maar doen" kun jij ook zeggen, of als je iets originelers weet, is dat wellcht nog beter ook.

Wat hij of zij ook zegt, het blijft een vraag om het gesprek te openen. Of ze nou vraagt:u wilt dit afrekenen? Of: Goedemiddag, u wilt deze kopen? Het blijft altijd vragen naar de bekende weg, maar het is wel een vorm van beleefdheid. Als ze alleen maar goeiemiddag zegt, het artikel vervolgens scant dan is het vast ook niet goed want dan denk je misschien: nou ja, ik had willen vragen of ze hier nog meer van hebben... (of een andere maat ofzo) Erger je er niet aan, bevestig gewoon de vraag als dat de bedoeling was.

Het is een manier om de klant aan te spreken. Ik zou het juist raar vinden als hij of zij het artikel pakt en niks zegt (gebeurd ook wel eens). Dus het heeft niet echt een betekenis maar is gewoon beleefdheid. Erger je er niet aan, is de moeite niet.